Alla inlägg under december 2018

Av violen - 31 december 2018 00:45

Lästa böcker december 2018


      

                                         

   
  
                                                                     

 

 Cusk, Rachel: Transit ****

 Vargas, Fred: Cirkeltecknaren

 Modiano, Patrick: Horisonten ****

Stridsberg, Sara: Kärlekens antarktis ***

Naumann, Cilla: Den oändliga familjen ***

Modiano, Patrick: Slumrande minnen ****

Modiano, Patrick: Bröllopsresa ****

 

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Bäst: 

Modiano, Patrick: Horisonten **** (Av tre Modiano måste jag välja någon, det fick bli Horisonten)

Mindre bra

Stridsberg, Sara: Kärlekens antarktis *** (höga förväntningar infriades inte tyvärr)

 

Av violen - 25 december 2018 10:30

Johannas topplista

 

 

 

 



 2018 år bästa lästa böcker

 

Det är omöjligt att välja bara fem men jag försöker.


      

 4x Patrick Modiano.

Straffeftergift
Slumrande minnen

Horisonten

Bröllopsresa 

 

(omöjligt att välja en, alla är så bra)

  

 

 

          

    

Barry, Sebastian: Den hemliga skriften

 

( En riktig roman. Hamnar dessutom högt eftersom

den handlar om Irland)

         

  Omar, Sara: Dödstvätterskan

(Djupt berörande)

         

 Schulman, Alex: Bränn alla mina brev 

(Så bra skriven och en bok som ger upprättelse.
Ja årets bästa!)

          

   

Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr 


( En bok full av smärta men spirande livsmod)

          

Här några till som
slåss om femitopp.

Linnea Axelsson: Aednan 

Keilson, Hans: Vedersakarens död 

Beard, Mary: Kvinnor och makt

Berge, Lars: Vargattacken 

 

Smirnoff, Karin: Jag for ner till bror 

 

Unge, Mirja: Jag går och lever 

 

Jong, Dola de: Trädet och vinrankan  

 

Jong, Dola de: Åkern är världen 

 





 

Av violen - 23 december 2018 16:52

  • Adolfsson, Maria: Felsteg
  • Ahlfors, Fredrik: Arne Ljunghed och de små röda jävlarna ****
  • Andersson, Lena: Sveas son ***
  • Aquilonius, Charlotte: Här kommer natten
  • Bakker, Gerbrand: Däruppe är det tyst ***
  • Bannerhed, Tomas: Lugnet****
  • Barbal, Maria: Som en sten i ett jordskred ***
  • Barnes, Julian: Tidens larm ***
  • Barry, Sebastian: Den hemliga skriften *****
  • Baslsjieyi: Ett brokigt band om renens horn****
  • Beard, Mary: Kvinnor och makt ****
  • Benedictus, Leo: Låt mig 
  • Berge, Lars: Vargattacken ****
  • Bohlin, Rebecka & Berg, Sara: Fem härskartekniker *** (Doe)
  • Boije af Gennäs, Louise: Blodlokan
  • Boije af Gennäs, Louise: Skendöda
  • Bracht, Mary Lynn: Vit Krysantemum ***
  • Bythell, Shaun: En bokhandlares dagbok ****
  • Carrington, Leonora: Den ovala damen ****
  • Casserfelt, Susan: Den tatuerade cirkeln 
  • Cavallo - Favilli: Godnattsagor för rebelltjejer 2 ***
  • Cristoff, Maria Sonia: Håll mig utanför ****
  • Cusk, Rachel: Konturer ***
  • Cusk, Rachel: Transit ****
  • Dahlström, Christian: Kalla mig galen *** (Vla)
  • Dahlström, Magnus: Hemman ****
  • Durrant, Sabine: En oskyldig lögn
  • Ernman, Malena: Scener ur hjärtat ***
  • Falkenland, Christine: Själasörjaren ***
  • Feldt, Felicia: Dödsbädden ***
  • Fors, Mats: Natt över Oslo ****
  • Freeman, John  (red): Freemans - Den nya litteraturens framtid ****
  • Funder, Anna: Stasiland ****
  • Gide, André: Pastoralsymfonien ****
  • Griffiths, Elly: Den mörka ängeln
  • Hadley, Tessa: Syskonen ****
  • Hage, Anna: 30 år av tystnad **** Lz
  • Hamid, Mohsin: Exit väst ****
  • Helle, Helle: Om du vill ***
  • Hermele, Kennet: En shtetl i Stockholm ***
  • Hesselholdt, Christina: Sällskapet ****
  • Hiekkapelto, Kati: De försvarslösa
  • Hjort, Vidgis: Arv och miljö ***
  • Holmberg Bo R: Inte långt från älven **'*
  • Holmström, Johanna: Själarnas ö ***
  • Isakstuen, Monica: Var snäll mot djuren ***
  • Jackson, Stina: Silvervägen
  • Jessen, Ida: En ny tid ***
  • Jong, Dola de: Trädet och vinrankan **** 
  • Jong, Dola de: Åkern är världen *****
  • Jung: hudfärg: honung ****
  • Karam, Balsam: Händelsehorisonten ***
  • Keilson, Hans: Vedersakarens död ****
  • Levlin, Kurt: Dröm 19 ****
  • Lidbeck, Agnes: Förlåten ***
  • Linnea Axelsson: Aednan ****
  • Liptrot, Amy: Utvägen - dagarna på Orkney ***
  • Luiselli, Valeria: De tyngdlösa  ***
  • Lundberg, Ulla-Lena: Is ***
  • Lykke, Nina: Nej och åter nej ***
  • Malmström, Stefan: Hjärntvättad
  • Mangan, Christine: I Tanger
  • Modan, Rutu: Egendomen *** Hci
  • Modiano, Patrick: Bröllopsresa ****
  • Modiano, Patrick: Horisonten ****
  • Modiano, Patrick: Slumrande minnen ****
  • Modiano, Patrick: Straffeftergift ****
  • Motturi, Alexander: Broder ****
  • Naumann, Cilla: Den oändliga familjen ***
  • Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr ****
  • Omar, Sara: Dödstvätterskan ****
  • Pearlman, Edit: Kikarseende****
  • Ringskog Ferrada-Noli: Rich boy ****
  • Roos, Anna: Pakt
  • Sauma, Luiza: Kött och ben och vatten ***
  • Schulman, Alex: Bränn alla mina brev ****
  • Seethaler, Robert: Ett helt liv ***
  • Sivers, Malou von: Olycksbarnet ***
  • Skugge, Linda: 45 morbus addison ****
  • Slaughter, Karin: Triptyk
  • Smirnoff, Karin: Jag for ner till bror ****
  • Stakset, Sebastian: Bara ljuset kan besegra mörkret. ***
  • Stamm, Peter: Ta vägen ***
  • Stridsberg, Sara: Kärlekens antarktis ***
  • Strout, Elizabeth: Vad som helst är möjligt ****
  • Suter, Martin: Small world ***
  • Unge, Christian: Har jag en dålig dag kanske någon dör *** (Lz)
  • Unge, Mirja: Jag går och lever ****
  • Uusma, Bea: Expeditionen Min kärlekshistoria illustrerad upplaga Ns  ****
  • Wahlberg, Karin: Lätta ditt hjärta ****
  • Vargas, Fred: Cirkeltecknaren
  • Wells, Benedict: Ensamhetens slut. **** Willows, Elin: Inlandet ****
  • Zern, Leif: Kaddish på motorcykel ****

Av violen - 19 december 2018 19:05

   Modiano, Patrick: Horisonten ****

 


Min tredje Modiano på kort tid. Och den här var mycket bra. Som vanligt. 


Paris då, minnets Paris nu. Den vanliga frågan, vad var det som hände? Var hände det? När? Minns personen som söker i sitt minne rätt, eller var det på något annat sätt?

Endast i förbifarten får vi veta att något sker inne bland bokens skuggor. Något mystiskt, olagligt, kanske rätt kanske fel.

Berättelsen är lika svartvit som omslaget.

Finns evigheten bortom horisonten eller är allt försent redan innan det börjat?


Ännu en mästerlig Modiano.

Oroligt ser jag de olästa titlarna krympa. Enda möjligheten när de är slut är att läsa om. Den tanken ger tröst.


Av violen - 18 december 2018 08:45

Johannas topplista

 

  

 

 

Jag får sällan böcker i julklapp, men jag kan ju alltid önska.

 

Så här kommer fem böcker som jag vill läsa.

Valde bland de som vunnit pris.

 

Önskar er alla en riktigt God Jul!

 

         




 

       

   

Thomas Mullen: Darktown 

Årets Bästa Översatta Kriminalroman 2018

av Svenska Deckarakademin 

   

 

 

Och hjärtat, det var mitt

av Sara Ehnholm Hielm

Svenska Yles litteraturpris 2018

 

 

     

                                                                                      

 

Makten: Naomi Alderman

 

                                                           WOMEN’S PRIZE FOR FICTION 2017                                                       


      



 


José Eduardo Augualusa: En allmän teori om glömska

International Man Booker Prize 2016

     

 

 

Resan till det blå huset, Carola Hansson

Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris 2018

 

 

       




Av violen - 11 december 2018 08:00

Johannas topplista

 

 

vecka 50 Debutanter jag vill läsa mer av


Jag brukar vilja läsa en del debutanter,

men nu fick jag bara ihop fyra stycken vars namn jag lagt på minnet för att läsa mer av.

De debutanter jag läser brukar som regel var just kvinnliga författare. Och gärna böcker som utspelar sig i Norra delen av landet.

Jag har länkat till reflektionerna. 



             

Jackson, Stina: Silvervägen 

Omar, Sara: Dödstvätterskan                                           

Luiselli, Valeria: De tyngdlösa

Smirnoff, Karin: Jag for ner till bror                                                                                         




Av violen - 9 december 2018 08:15

   Stridsberg, Sara: Kärlekens antarktis ***

 


Efter några sidor, inte ens hälften, har jag läst klar boken visar det sig. För allt upprepar sig; gång på gång dör Inni sin fasansfulla död och huvudet sjunker frätande till botten. Det är mycket kroppsvätskor och framförallt jord i munnen. Men Stridsberg förmedlar inte våldtäkten/mordet så att det stiger fram och berättar hur det verkligen är. Istället är det så märkligt att jag upplever en slags legitimitet i det som händer, att det är Innis öde, hon har alltid vetat att hon skulle dö ung, hon har levt ett liv som leder till detta, hon är helt enkelt beredd. (?)


Det gör mig lite orolig, eftersom jag hoppades att det här inte skulle vara en vanlig deckarliknande historia med socialt utanförskapsstuk. Utan att Inni i alla fall efter döden skulle kunna inse att felet inte var hennes utan den mans som tog hennes liv. Att hon skulle ha skrivit något pamflettliknande till stöd för kvinnors rättigheter att inte bli våldtagna och mördade.


Men det här är en bok om det liv Inni levde innan hon dog, och det berör mig inte alls. Synd, för här kunde något ha hänt med texten "till försvar för kvinnors rättigheter".


Läst 2018

Av violen - 8 december 2018 15:45

   Naumann, Cilla: Den oändliga familjen ***



Bära barnet hem tyckte jag verkligen om. Men den här boken var så annorlunda. Jag tror att berättelsen i sig äger ett djup som inte kommer fram i och med att den är splittrad på tre. Annas del, i grannhuset, behövs på något sätt enbart som ett objektivt öga, liksom en fototgrafisk bild av skeendet. 

Isabel är den som borde fått mer plats, mest plats, ja all plats om det varit möjligt. För det jag saknar är insikten hos föräldrarna. Den insikt Isabel till viss del besitter men aldrig skulle sätta i verket.

Mary, mamman, den vuxna. Hennes vuxenhet finns liksom inte. 


Visst, Naumanns språk är utan vandel, historien är grymt intressant, men det vi vill veta får vi inte kännedom om. Nämligen frågan varför? Den är lika långt borta som innan. 


Har det hänt förut att jag mått illa när jag läst en bok? Så blev det nu. Så jag blev ändå berörd trots allt. 


Läst 2018

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards