Alla inlägg under augusti 2018

Av violen - 28 augusti 2018 08:00


Johannas topplista

 

Vecka 35: Sommarens bästa. Juni-Juli-Augusti 2018

 




         

   

Barry, Sebastian:

 

Den hemliga skriften

  

Unge, Mirja:

Jag går och lever     


 

 Berge, Lars:

 

Vargattacken

 

 

 

Funder, Anna:

 

Stasiland

 

 


Bythell, Shaun:

En bokhandlares dagbok

 Den här sommaren lyfte inte läsningen direkt. Synd. 

men de jag har angett här var alla mycket bra.

 

Av violen - 27 augusti 2018 22:15

Adolphsen, Peter: Brummstein ** En liten tunn och mycket egendomlig bok...jag lånade den nog för att den fått bra recensioner eller nåt sånt, och den var så konstig så jag är inte förvånad att de recensioner jag letat upp ger den bra betyg.......Knepigheter brukar löna sig bland kritikerna.......:-) Boken handlar om titeln, dvs en brummande sten i underjorden (?) och en flisa av den som beger sig ut i världen. Ok mystiskt och bra kanske men jag förstår inte vitsen? Kanske ska den bevisa att jorden är mycket äldre än vad bibelläsare vill hävda, och då ger ju bara det en massa poäng förstås. Men jag förstår ändå inte vitsen med den.......Fast den är så tunn att man kan läsa den bara för att förundras om man vill......

Av violen - 23 augusti 2018 15:15

Bythell, Shaun: En bokhandlares dagbok **** Lz

 


Att jag tvekade inför denna bok är en underdrift. Efter flera omlån tog jag den ändå och började läsa. Och blev verkligen positivt överraskad. Den är kul, den är upplysande, där finns boktitlar och en katt. Dessutom småjobbiga karaktärer som gjorda för en film om bokhandeln och dess medarbetare. En partsinlaga för att bevara den lokala handeln och framförallt boken som fysiskt exemplar.


Jag njöt av att läsa det här som är skrivet med distans, humor, erfarenhet och uppriktighet. Den får placeras under vilsamma böcker här hos mig för jag kände det lugn som endast mitt barndomshems välfyllda bokhyllor kunnat ge mig tidigare. Och det är inte illa.


Läst 2018

 

 

Av violen - 22 augusti 2018 13:45

   Carrington, Leonora: Den ovala damen ****


Inte visste jag att min humor rör sig mot det absurt surrealistiska! Men det bevisar Carringtons bok för mig.


Alla novellerna innehåller allt från hästar som leker omöjliga lekar till hyenor som föreställer sig och drottningar som någon måste mörda. Men jag kan inte låta bli att skratta och önska att jag själv fick skriva något liknande, tänka något liknande och känna den frihet det skulle innebära. "Jag har inte tid att vara någons musa" sa Carrington. Nej hon tänkte själv! :-) 


Läst 2018

Av violen - 21 augusti 2018 07:15

   

Johannas topplista

 

Vecka 34: Böcker jag ser fram emot i höst

 




         

 

  

Dödstvätterskan 

Sara Omar

Namnens hus 

av Colm Tóibín

 

Folkets skönhet 

Merete Pryds Helle

 

 

 

Vad som helst är möjligt

Elizabeth Strout


Lugnet 

Tomas Bannerhed

 Och såklart som bonus


        

 

Den mörka ängeln

Elly Griffiths

 

Av violen - 20 augusti 2018 12:45

  Skugge, Linda: 45 morbus addison ****


Skugge, vad jag förstår dig. Jag bara tokförstår dig.


Så här är det att vara kvinna och sjuk och utmattad och färdig och helt enkelt urdålig i dagens samhälle. Dessutom att vara en person som säger sanningen om sitt tillstånd, och talar om vad ens egna efterforskningar lett fram till, och tror att det ska underlätta (?) läkarens bedömning. Då det tvärtom gör läkaren ( som i de flesta fall nu förtiden verkar lida av dålig självkänsla och inte vill bli sagt åt) rasande. Ibland lyckas de dölja det, ibland inte. Men alltid känner patienten sig förvirrat kränkt och till slut övertalad att tro något som den innerst inne vet inte stämmer. 


Ja, det är sorgligt och orättvist och klagar gör Skugge rätt i. 

Men det är klart, det kan ju uppfattas som gnäll och nämns inte utebliven sjukskrivning flera gånger och vad vill hon egentligen människan? Ha betalt av oss andra för skriva kränkande krönikor. Det är bara förbehållet män, fatta! Före metoo hände det här också, vad kan man begära? (obs ironi)


Jag gillar verkligen att Skugge läser samma litteratur som jag, som jag samlat under kategorin sjukdom här. Jag önskar mig visserligen en litteraturförteckning längst bak hos Skugge, men jag är ändå nöjd att få så många citat mig till livs.

Dessutom har jag lärt mig vad Addisons sjukdom är. Det bör öka min förståelse om jag träffar en sådan person. För mitt livsord är och förblir, var snäll mot din nästa, så länge du inte själv blir skadad.


Gcz är klassificering på mitt bibliotek. Knepigt att hitta dit kanske.

Men ni mina litteraturäskande vänner, läs och lär denna bok.


PS Upplägget störde mig i början men sen insåg jag vitsen. Läser snart 40 constant reader också.


Läst 2018

Av violen - 17 augusti 2018 12:30

   Suter, Martin: Small world ***

 

Det som verkligen gör Suters bok intressant är skildringen av den ahlzeimer som drabbar huvudpersonen.

I övrigt är den synnerligen lättläst men thrillermomentet och historien i övrigt känns lite påklistrat. Personerna är inte särskilt levande och historien drivs iofs fram av gåtan, som hade en finurlig koppling till den sjuke.

Upplösningen, tja lite oväntad faktiskt. Där hade Suter klurat ut det. 


Läst 2018

Av violen - 16 augusti 2018 13:45

   Cristoff, Maria Sonia: Håll mig utanför ****

 


En intelligent kvinnas uppror mot tingens ordning gör den här boken så läsvärd. Den är lite av en thriller och saker pågår tydligen som vi inte får veta något om. Eller så är det bara kvinna till kvinna syndromet i positiv bemärkelse, som helt enkelt slår igenom. Gåtor, jag vet, men läs boken och tänk själv. 


Handlingen är bitvis absurd, men det är det hästarna som gör. Maras utbrändhet (för det handlar också om det) får henne att vilja tystna, men inom henne pågår samtalet för fullt ändå. 


Mycket skrivs om kvinnor som flyr och bor ensamma på främmande patser. Beroende på vilken genre författaren håller sig till skildras de på olika sätt. Här lyckas Cristoff förmedla Maras tillstånd utan direkta åthävor. Hästarna står för resten som sagt var.


Jag gillade den här boken. Den gav liksom något att bita i. Att slappna av vid läsningen finns inte. 

Är du taggad efter sommarens slöläsning och vill komma igång är det här ett utmärkt val.


Läst 2018

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards