Alla inlägg under oktober 2021

Av violen - 31 oktober 2021 15:45

Månadsläsning okt 2021

Gurnah, Abdulrazak: Burar **** (novell)

Offill, Jenny: Väder ****

Karlsson, Jonas: Nya människor i fel ordning ****

Batthyany, Sacha: Och vad har det med mig att göra? ***

Indridason, Arnaldur: Flickan på bron

Rogeman, Anneli: Mönstersamhället ***

 


 

Stark månad 

 Bra: Gurnah, Abdulrazak: Burar Nobelpristagarens novell var bra, men krävde ändå en omläsning för att bli ihågkommen.

 

Mindre bra: Indridason, Arnaldur: Flickan på bron För att vara en deckare riktigt bra. Men med fem så starka motståndare hade den inte en chans.

Av violen - 31 oktober 2021 09:00

Rogeman, Anneli: Mönstersamhället ***

 


Ett mellanting mellan gruvhistoria, samhällsplaneringshistoria, norrländsk industrihistoria, arbetarhistoria, klasshistoria och en biografi. Allt nedskrivet med engagemang, intresse och väl genomtänkt disposition. Så roligt och intressant att läsa. Och ett kulturminne (industrikultur) för eftervärlden. 

 

De flesta har hört talas om Boliden, om guldet och Rönnskär, där guldtackorna kommer till. Och Skellefteå, som skrivs guldstaden om än med mycket små bokstäver. Men samhället Boliden har varit en doldis tills nu.

 

Rogeman har gjort ett gott arbete för skelleftebygdens historia.

 

 

 

 

Av violen - 23 oktober 2021 11:30

Indridason, Arnaldur: Flickan på bron

 

Lyssnade på denna helt ok deckare. Ja faktiskt, den var riktigt spännande. Men otäcka fall, och vilka svordomar! Har jag blivit gammal eller vad? Det brukar inte störa mig värst.

Samtidigt som språket är aningen gammalmodigt, vänninor är ett frekvent använt begrepp. Ett ord jag knappt hört på många år. Märkligt, men kanske isländskt, vad vet jag. Något tilltalande med isländska kvinnor är annars deras efternamn med dottir. Känns jämlikt på nåt sätt. Men den här boken pekar på samma vanliga mansvåld som i andra länder.

 

Jag är ingen storkonsument av deckare nu för tiden, förut fick jag mycket rec.ex men nuförtiden är det lugnt på den fronten. Då läste jag många riktigt dåliga deckare. Nu är jag mer sparsmakad.

Men Indridason och Griffiths är kvar och blir lästa. Samt svenska Moström. Och franska Bussi.

Av violen - 21 oktober 2021 11:15

Batthyany, Sacha: Och vad har det med mig att göra? ***

 

Böcker om andra världskriget läser jag sparsmakat nu för tiden. Lägrens fasor är väl dokumentarerat de senaste decennierna. Nu läser jag ibland liknande böcker som den här, när dagens människor söker sina rötter och finner hur det egentligen var för människorna som levde i krigets skugga, men aldrig direkt deltog. 

 

Det här var en fascinerande bok om något som hände som hållits dolt men som kommer i ljuset och låter författaren förstå sitt arv och hur synen på judar faktiskt kunde ta sig vidriga intryck även utanför nazisternas illgärningar. Men kanske det visar att många i själva verket var nazister. 

 

Författaren visar ett stort mod som skildrar det här, osminkat och sant. 

 

Läs gärna den här boken om du, liksom jag, hela tiden söker frågan hur det kunde ske. Här fick jag en aning.

 

Boken är dessutom lättläst, väl disponerad och, faktiskt, spännande. 

 

 

Av violen - 20 oktober 2021 15:30

Karlsson, Jonas: Nya människor i fel ordning ****

 

Som alltid, Karlssons noveller är något att se fram emot. Här lyssnade jag på dem och det var helt rätt. Jag har svårt att tro att de skulle ha varit lika betydelsefulla om jag läst dem själv. 

 

Greppet att låta personer leva kvar i nästa novell var helt ok, men inte alls nödvändigt. För är det inte det som är bra med novellgenren, att den sista punkten alltid sätter just punkt. 

 

I vart fall fångar Karlsson en tidsanda som jag kan känna igen mig i, jag såg också V som relativt ung och det finns andra tidsmarkörer.

Min favorit är tjejen som vräker ur sig på sin killes kompis och får honom att backa när han trappar upp det han tar för givet pga hennes pojkväns eftergivenhet. Sen får pojkvännen vara med någon annan. Bra där, tjejen.

Imponerande är skildringen av mannen som lyckas snärja en annan (man som jag faktiskt nämnt förut, men ingen spoiling) bara med ord. Visst, det har skrivits mycket om sådana men här följer vi förloppet.

 

 Karlssons noveller är bra, så är det.

Av violen - 19 oktober 2021 15:15

Offill, Jenny: Väder ****

 


Underfundig är ett sällan använt ord. Men det passar in på Offils andra roman. Hela tiden låter hon jagets tankar falla ner på pappret. Tankar som får henne att tänka på andra tankar som hon skriver ner, som får henne att tänka osv. Precis som jag och många andra använder sina tankebanor. 

Som att gå på restaurang, "Djur undanbedes". Men vi är ju djur säger sonen. Jaget börjar tänka på vedermödans tid, eftersom hon tänker på om husdjur kan bli frälsta genom Kristus och komma till himlen? Vad händer annars med dem? sid 41. Och så tankar om filmen* hon såg som barn på ett bibelläger där pappan blev uppryckt och tänk om de skulle komma hem till ett tomt hus? Skulle då åtminstone katten vara kvar?


Offil bara öser på med främmande tankar blandade med samtidens tankar. Så intressant. Jag håller nästan alltid med.


...de gamla grekerna hade ett särskilt uttryck, epoché, för "jag väntar med att döma". Bra för den av oss som gärna blir bundis med främlingar på bussar. Plötsliga allianser, som min bror kallar dem. Jag måste vara försiktig. Jag har ett slösaktigt hjärta. sid 138


Den buddhistiska läran omfattar tanken att vi alla har fötts många gånger tidigare och att vi alla har varit varandras mammaor och pappor och barn och syskon. Därför borde vi bemöta varje människa vi träffar på som våra nära och kära. sid 155

 

Så mycket osämja som kan finnas i familjer, håller jag inte rikigt med. Men det ligger nånting i det.







* Som en tjuv om natten heter filmen och boken på svenska. Så många som läst den och fått se sig berövade sin tillit till religionen 



Av violen - 8 oktober 2021 16:15

Gurnah, Abdulrazak: Burar **** (novell)

 

En medvetet skriven novell. Mannen; ensam, arbetsam, omtänksam. Kvinnan, vem är hon?

Mannen, i sin affär, möter kvinnan som till en början inte alls vill veta av honom, verkar det som. Men han vill verkligen veta av henne. Han börjar leva en smula, livet blir mindre dystert med henne i tankarna.

 

Gurnah lyckas förmedla en gåtfullhet som gör en viss om att veta vari den består. Men det vet man inte visar det sig.

Den ensamme, arbetsamme, omtänksamme mannen. Inget blir som han tänkt sig. Och eftersom han inte är någon incelman (ordet fanns knappast) utan en romantiker, får han läsarens medkänsla.

 

Nobelpristagaren 2021 verkar vara en lågmäld berättare. Texten var lätt att läsa men innehöll mer än jag märkt när jag läste den en annan gång. Det är så här en kvinna förvrider en mans huvud. 

 

Denna novell fanns i Karavan 1:2013. 

Av violen - 3 oktober 2021 22:30

Månadsläsning sept 2021

Kankimäki, Mia: Kvinnor jag tänker på om natten ****

Ruge, Eugen: Metropol ****

Hawkins, Paula: Ur förtärande eld

Ekman, Kerstin: Löpa varg

Modiano Patrick: Osynligt bläck

 


  

 Bra: Ekman, Kerstin: Löpa varg En mycket bra läsmånad, jag kunde ha motiverat alla **** till den bästa. Men den som kommer att stanna kvar längst och rekommenderas mest är ändå Löpa varg

 

Mindre bra: Hawkins, Paula: Ur förtärande eld Lite orättvist mot Hawkins för de fyra andra krossade såklart en medioker deckare. Men det är bara den som jag skulle ha klarat mig utan.

 






 
 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards