Alla inlägg under maj 2011

Av violen - 31 maj 2011 21:15

Böcker maj 2011 


Cleeves, Ann: Dolda djup ***
Nilsson, Ola: Hundarna ***

Oates, Joyce Carol: En fager mö ***
Koontz, Dean: Donatorn ** (skräck)
Müller, Herta: Redan då var räven jägare **** (Nobelpristagarutmn, nobelpristagare)
Tegenfalk, Stefan: Nirvanaprojektet***  (deckare, ljudbok, recensionsex)
Krauss, Nicole: Det stora huset **** 
Stenman, Majlis: Ekon från Kallkälldalen ***
Jägerfeld, Jenny: Här ligger jag och blöder *** (ungdomsbok, augustprisvinnare)
Hartnett, Sonya: Pojken i soffan **** (Lyrans jordenrunt)
Bäckman, Peter: Frostbett ***(*) (deckare)
Sabatini, Irene: Pojken på andra sidan *** (minegenafrika)
Doron, Lizzie: Varför kom du inte före kriget? ***







 1 **

9 ***

3 ****

 *****

6 svensk

7 utländsk

4 man

9 kvinna


 - 12 olästa svenska kvinnliga författare

1 Augustpriset

 Bibliophilas afrika                                     

Biografi 
Bokcirkel för alla 
Bokcirkel SR                                      

Bokcirkelonline
Bookerpristagare 
3 Deckare 

Debutant                                     

Fackbok

 1 Ljudbok                         
1 Lyrans jordenrunt 

1 Min egen afrikautmaning  

Min egen deckarutmaning                                  

1 Nobelpristagare
Noveller 
Nordiska rådets pris

Orangepriset
1 Recensionsex.  
1 Skräck 
Trilogiutmaning

2 Ungdomsbok


Två böcker stannar kvar efter den här månaden, deckaren Frostbett och Varför kom du inte före kriget? Inga högpoängare men ändå med en angelägenhet utöver det vanliga.


Mindre bra var Donatorn som jag läste enbart för transplantationsproblematiken. Men samtidigt har jag ju nu dessutom läst en bok av Koontz vilket jag velat göra länge.

Av violen - 31 maj 2011 20:45

  Doron, Lizzie: Varför kom du inte före kriget? ***


Den här boken läses i alla israeliska skolor och jag kan förstår varför. Barnen som läser boken har säkert många far och morföräldrar som kunde vara med i boken, de som flyttade dit efter andra världskriget. De som egentligen var tyskar (och andra) men som sen måste förneka sin uppväxt, som berättaren Elizabeths mor. Inga tyska saker fick komma in i hemmet, inga varor från "hemlandet".

Helena, modern, är ett kvinnoöde som berör. Var hon född annorlunda eller blev hon det av sina upplevelser? Eller blev det faktum att hon måste överleva för mycket för henne i den nya omgivningen? För det var ju faktiskt en plikt för de som klarade sig att överleva, det kunde vara en tung börda att bära, vilket den här boken skildrar på ett utmärkt sätt.

Att vara tysk och jude och överleva och därmed ha rätt (eller skyldighet) till en plats i Israel tär hårt på henne och gör boken angelägen. Israel är ett naturligt ställe att bo på men allt avslöjas till slut vid hennes död, de minnen hon velat glömma har alltid funnits kvar hos henne, inlåsta men ständigt levande, både psykiskt och fysiskt.

Av violen - 28 maj 2011 21:45

1999 skapade jag min första hemsida som handlade om allt möjligt. Men det var då jag började göra reflektioner om de böcker jag läste på en särskild boksida. Vid årets slut sammanfattade jag alltid de som fått fyra eller fem stjärnor och benämnde dem Guldkornen (hmmm? så genomtänkt eller hur?? ).


Blev plötsligt nyfiken på vilka jag läst och kommer att lägga ut titlarna lite nu och då. De finns ingen länk till dem men sök på författare eller titel om ni blir intresserade att läsa vad jag skrivit för reflektioner om dem.


De som känns riktigt läsvärda fortfarande har jag fetstilat. Dvs de som jag eventuellt skulle kunna tänka mig läsa om.

Men alla är bra.



  • Majgull Axelsson: Aprilhäxan
  • Marklund, Liza: Sprängaren
  • Albert Camus: Fallet
  • Tomek Tryzna: Fröken Ingen
  • Louise Boije af Gennäs: Ingen mänska en ö
  • Nick Hornby: Om en pojke
  • Martinsson, Harry: Nässlorna blomma
  • Lyckad nedfrysning av herr Moro: red
  • Lagerlöf, Selma: En herrgårdssägen
  • Sjögren, Lennart: Fårmannen
Av violen - 28 maj 2011 20:15

   Sabatini, Irene: Pojken på andra sidan ***


Jag har läst många böcker om afrika de senaste åren. Den här handlade om Zimbabwe, fd Rhodesia. Huvudpersoner är en vit man och en svart kvinna, deras liv vävs in i varandra eftersom de bott grannar och boken skildrar en epok i Zimbabwes historia. Att vara vit, att vara svart, att vara blandad i detta land. Annorlunda mot de andra böckerna jag läst, men med liknande grepp, ofta är någon i periferin en mystisk med eller överlöpare i uniform. Så även här.

Övergrepp, våld, otrygghet, rasism men även religion och sinnessjukdom (?) vävs in i varandra, i en väv som är lite väl gles för min smak. Flera andra böcker har varit bättre. Men, trots allt, ett tidsdokument som väcker ett visst intresse.



Läst 2011


Sverige är med på ett hörn:


Hon är svenska och jobbar för en sån här hjälporganisation. sid 99.


Och att jag tycker Björn Borg är en jättebra tennisspelare. sid 113


Så kommer Stefan och Astrid, ett svenskt par som arbetar för det svenska biståndsorganet Sida. sid 264


För att bevisa någonting för Ian (och mig själv) ber jag honom följa med på grillparty hos några killar från svenska Sida. sid 336




Av violen - 24 maj 2011 10:30

   Bäckman, Peter: Frostbett ***(*)


Det här kunde ha varit en helt vanlig deckare som visserligen utspelar sig på ett för deckargenren ovanligt ställe, Östersund, men som handlar om just det vanliga: ett mord begås och de som löser det har sina relationer att brottas med, bättre eller sämre. Tiden är på väg att rinna ut men det löser sig såklart! Och sen ett våldsamt slut.

Men

Den här boken är så mycket mer än bara en deckare, och den förtjänar mycket mer uppmärksamhet än den fått tycker jag. Utan att gå till överdrift skildrar den mobbningen och dess följder, både för den som mobbar och offret. Någonstans borde medvetenheten om just följderna för den mobbade offentliggöras. Fokus är ju annars på de som mobbar och hur de tänker och tycker, ibland är det ju dessutom synd om den som mobbar (?).

Författaren har dessutom lyckats lyfta frågan till nutid på ett genomtänkt sätt och känslorna hos de som mobbats kommer fram med små åthävor. Boken sätter sig i sinnet.

Och det beror naturligtvis på att författaren har ett budskap med boken vilket han beskriver i deckarens form. Det kommer också fram i  tacket på slutet. Det är sällan en deckares handling har ett sådant patos.


Tack till dig som läst boken. Skänk en tanke till alla barn som far illa, som varje dag vaknar med en klump i magen när de ska gå till skolan, som varje dag får stå ut med kränkningar och förnedringar. Tonåren är i mångt och mycket den tuffaste tiden. Det är då vuxna måste finnas där, stå upp för den utsatte och tydligt visa att det inte är okej. Vi får aldrig blunda. Aldrig. sid 286



Av violen - 19 maj 2011 15:30

   Hartnett, Sonya: Pojken i soffan **** 


OBS kan innehålla en del avslöjande citat, så läs helst boken först om du tänker göra det. Sluta i så fall att läsa efter strecket.


2008 fick Hartnett Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Så det här är en ungdomsbok. Men jag kände att det är nästan mer en vuxenbok. Jag har en känsla av att man nog ska vara en ganska läsvan ungdom som ska läsa den här och uppskatta den till fullo. Eller låt mig säga såhär, boken kan även läsas av vuxna med stor behållning.

Den sagobetonade tonen gör iofs att boken gränsar till fantasy, vilket jag brukar ha lite svårt för, men här var det liksom inget hinder. Det gör dock att Fjäder, som flickan i boken gifter sig med mot föräldrarnas vilja, inte verkar vara en människa utan en mytisk gestalt, istället för Fjäder borde han kanske hetat Frihet. Och friheten låter sig inte stoppas. Tyvärr förstår inte Maddy det förrän efter ett långt tag, trots att hon rest över hela världen.


------------------------------------------------------------


Maddy var övertygad om att allt skulle vara ren lycksalighet om bara Fjäder kunde glömma vem han var. sid 82


Något Fjäder naturligtvis inte kan.


När morgonen kom sökte jag inte ens efter honom. Jag visste att jag inte skulle finna så mycket som en ledtråd. Han lämnade inte kvar nånting bortsett från allt. sid 101


Svaret på att Maddy lungt, nu på sin ålders höst, kan sammanfatta sitt liv,  sin barndom och de dystra skolåren, pappans försvinnande och förlusten av älvan, består nog i dessa ord:

Hon hade givit det bästa av sig själv i kärlek, och sett den kärleken bli avvisad; ändå hade hon lyckats behålla tron på sig själv. Fanns det något enda svar på någon enda fråga som en sådan flicka inte kunde komma på själv? sid 125


Och kanske bokens nyckelmening:


Slösa inte bort tiden med att längta efter det du inte kan få sid 139


Det man måste förhålla sig till är om Hartnett menar att vi inte ska sträva efter det fullkomliga eller om hon menar att vi ska acceptera att när vi strävar efter det fullkomliga kommer vi att inse att det är en omöjlighet? Att det är så här livet är för många, men att det kan vara bra ändå? Och särskilt bra är det förstås för Fjäder.

I en uttalad vuxenbok skulle ingen ta Fjäders handlande i försvar, en så uttalad egoistisk person blir man ju bara ilsken på. Så det gäller att bokens sagotema slår igenom för att inte tangera en slags chiclit genre. Jag tror faktiskt att Hartnett lyckas där. För ungdomar blir nog det här en saga och ingen riktig kärlekshistoria.



Lyrans jordenruntutmaning 2011


Läst 2011

Av violen - 17 maj 2011 19:30

   Jägerfeld, Jenny: Här ligger jag och blöder ***


Augustprisvinnare är den här boken och det var helt riktigt. För det är en bra och intressant och faktiskt trovärdig bok.

Alla har sett den här tjejen nånstans och betraktat henne med skräckblandad förtjusning. Kanske att anslaget som titeln syftar på kändes lite väl skruvat men visst, allt kan hända och det händer. Men redan där kändes det som att nånting fattades, vem ser till denna skada, som iofs inte var så våldsam som man kunde tro men ändå......Maja klarar sig själv men borde inte behöva göra det. Jag blir aningen nedstämd och slutet gör mig riktigt nedstämd.

Boken har en uppriktighet som jag tror gör att många kommer att tänka, aha, kanske är det så jag haft/har det, kanske är det så jag är. Tyvärr dröjde det länge innan bokens agenda kom fram och kanske några ger upp eftersom spoilervarningarna gör att inget om det allvarliga ämnet kommer fram tidigare eller i bokens presentation. Men det här är en bok som borde läsas av de som studerar just detta "fenomen".


Av violen - 16 maj 2011 08:36

Stenman, Majlis: Ekon från Kallkälldalen ***


Det här är en riktigt ordentlig nostalgitripp för 40-talisterna.  

Eller som det står som baksidestext:

Ett barnrike med vilda lekar och hemmagjord cirkus.  ”Lappkungens” ättlingar trampar gamla stigar vid Kallkälldal, där de tror att en sagornas jätte lagt en stenkoloss. Vattnet ska släppas i tunneln där barnen nu kravlar! Undrar hur björnen ser ut som luktar så fränt? Kan man verkligen leva och ha vettet i behåll fast man fått en sax spetsad i skallen?  Eller hur ska man orka bära hem en så stor gädda? Ungdomsdrömmar inspireras av vandringar, där hägg och liljekonvaljer doftar vid strömmande vatten.

Ett tidsdokument har Stenman skrivit. Från en svunnen, för alltid försvunnen tid. Ett arv som hon lämnar till sina barn men genom att ge ut det på förlaget Snickarsmedjan når det fler som vill läsa om Västerbottens inland och hur det var att växa upp där på 40 och 50 tal. En eloge till Stenman för det.



Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards