Inlägg publicerade under kategorin Guldkorn
De bästa böckerna jag läste 2000, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem.
Trots de fetstilade favoriterna tror jag att den bok jag mest troligt kommer att läsa om är Anne Fadiman: Exlibris.
Dagerman, Stig: De dömdas ö ****
Trotzig, Birgitta: Dykungens dotter ****
Mare, Kandre: Aliide, Aliide****
Philip K Dick:Blade Runner****
Torgny Lindgren: Hummelhonung ****
Kerstin Ekman: Händelser vid vatten*****
Ulf Lundell: Friheten ****
Ian McEwan: Kärlekens raseri *****
Anne Fadiman: Exlibris****
Johanna Nilsson: Hon går genom tavlan, ut ur bilden****(*)
Marian Keyes: En oväntad semester****
Joyce Carol Oates: Det var vi som var Mulvaneys****
Liza Marklund: Gömda****
Janet Fitch:Vit Oleander****
Elisabeth Rynell:Hohaj****
Inger Edelfeldt: Den förunderliga kameleonten ****
De bästa böckerna jag läste 2003, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem
Här kan jag tycka att flera inte alls når upp till guldkornsepitetet, jag måste ha varit generös 2003.
De intressantaste för omläsning är transplantationsböckerna Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen och Martin Klepke: I väntan på en lever. Och även Tartt, Donna: Den hemliga historien, något av en klassiker.
En bok jag inte alls kom ihåg var Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma. Men när jag läste min reflektion
Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: **** En annorlunda bok! Snabbläst och med en viss humor. Ok, den kanske går hårt åt det japanska samhället vars företagskultur hänsynslöst skildras, men den kunde nog ha skrivits om vilket land som helst för alla länders kultur är ju olika och överallt finns det egendomligheter. Den var helt klart läsvärd och jag är glad att jag hittade den i nyaböckerhyllan på mitt bibliotek.....
plus här kom jag ihåg den direkt. Författaren är produktiv men bara två böcker är översatta. Synd! Jag vill läsa mer känner jag nu...
Helena von Zweigberk: Det Gud inte såg ****
Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen ****
Leif GW Persson: Mellan sommarens längtan och vinterns köld ****
Martin Klepke: I väntan på en lever ****
José Saramago: Blindheten ****
Kerstin Ekman: Sista Rompan****
Åsne Seierstad: Bokhandlaren i Kabul ****
Erlend Loe: Naiv. Super ****
Paul Auster: I de sista tingens land ****
McEwan, Ian: Försoning *****
Holmberg, Bo R: Liemannen ****
Tartt, Donna: Den hemliga historien ****
Atwood, Margret : Kattöga ****
Baricco, Alessandro: Silke****
Rynell, Elisabeth : Till Mervas ****
Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: ****
Marklund, Liza: Den röda vargen ****
Ekman, Kerstin: Skraplotter *****
Holmberg, Bo R: Snögrav ****
De bästa böckerna jag läste 2002, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem.
Även om flera är riktigt bra tror jag att jag helst skulle läsa om Ekman; och då hela trilogin Vargskinnet. Men när finns den tiden tro?
Dessutom skulle jag faktiskt kunna tänka mig läsa om Airth, en deckare som jag alltid tipsar om och som definitivt skulle finnas på min topptiodeckarlista. I alla fall innan omläsning.....;-)
Maggie O´Farrell: Bara Alice ****
Imre Kertész: Mannen utan öde****
Torgny Lindgren: Pölsan *****
Paul Auster: Illusioner ****
John Irving: Den fjärde handen****
Kerstin Ekman: Vargskinnet, Guds barmhärtighet. ****
Rennie Airth:Mörkrets flod (d) ****
John Irving: Garp och hans värld*****
Waris Dirie: En blomma i Afrikas öken ****
Fredrik Lindström: Världens dåligaste språk****
Slavenka Drakulic: Som om jag inte vore där ****
Jennifer Lauck: Blackbird****
John Irving: Hotell New Hampshire****
Bernhard Schlink:Högläsaren****
Tracy Chevalier: Flicka med pärlörhänge****
De bästa böckerna jag läste 2001, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem.
Den bok jag mest troligt skulle läsa om är nog Maria Küchen: Lycklig hora. Jag har fortfarande oläst Wennstams böcker och en omläsning av Lycklig hora skulle vara befogad i det sammanhanget.
Torbjörn Flygt: Underdog ****
Kerstin Norborg: Min faders hus ****
Ian McEwan: Amsterdam****
Nick Hornby: En god människa.****
Kurt Levlin: En andra chans****
Ha Jin: Två kärlekar****
Bengt Ohlsson: Se till mig som liten är****
James Salter: Ljusår****
Maria Küchen: Lycklig hora****
Birgit Häggkvist: Försöksråttan ****
Sara Lidman: Tjärdalen ****
Sara Lidman: Din tjänare hör ****
Ulf Lundell: Kyssen****
Stephen King: Att skriva****
Mirja Unge: Järnnätter****
Mikael Niemi: Populärmusik från Vittula ****
Katarina Mazetti: Grabben i graven bredvid****
Michael Ondaatje: Anils skugga ****
1999 skapade jag min första hemsida som handlade om allt möjligt. Men det var då jag började göra reflektioner om de böcker jag läste på en särskild boksida. Vid årets slut sammanfattade jag alltid de som fått fyra eller fem stjärnor och benämnde dem Guldkornen (hmmm? så genomtänkt eller hur?? ).
Blev plötsligt nyfiken på vilka jag läst och kommer att lägga ut titlarna lite nu och då. De finns ingen länk till dem men sök på författare eller titel om ni blir intresserade att läsa vad jag skrivit för reflektioner om dem.
De som känns riktigt läsvärda fortfarande har jag fetstilat. Dvs de som jag eventuellt skulle kunna tänka mig läsa om.
Men alla är bra.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se