Alla inlägg under januari 2019

Av violen - 31 januari 2019 20:30


Lästa böcker januari 2019

 

(Jag har bestämt mig för att inte lägga in någon bild av böckerna jag läser från och med februari. Jag tror att det går lika bra ändå. Eller vad tycker ni? Rösta längst upp till höger)



 

     
  

                                         

   
  
 
                                                                         
   sara lidman novell fröken moster evelina och anton 
Band : en äktenskapsroman (inbunden)  
Nordisk fauna 
Kennedys val (inbunden) 
Lilla asken (häftad)

 

 

 Aljochina, Maria: Riot days ***
 Ishiguro, Kazuo: En familjemiddag ***
 Steinbeck, John: Krysantemum ***
Morrison, Toni: Recitatif ***
 Müller, Herta: Hunger och siden ****
Carrol, Lewis: Alice i underlandet ****
Monahof, Ania: Lilla asken ***
Skagegård, L-Å: Kennedys val ***
 Hamberg, Maria: Allt under himmelens fäste ****
Lundgren, Andrea: Nordisk fauna ****
Starnone, Domenico: Band ****
Lidman, Sara: Fröken / moster Evelina och Anton ****
Wisti, Kent: De tillhöriga ****
Sundström Lindmark Anna & Widmark,  Elisabeth: Vi skulle segla runt jorden ***
Haushofer, Marlen: 18 noveller ***

Montelius, Martina: Främlingsleguanen *** 
(red) A Yi m.fl.: 7 x Chin Lit ****    

       

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Bäst: Starnone, Domenico: Band och Carrol, Lewis: Alice i underlandet 

 

Mindre bra:  Haushofer, Marlen: 18 noveller (Jag hade alldeles för höga förväntningar)


 

Av violen - 29 januari 2019 08:30

Johannas toppfem


1800-talet

 

Den här gången gör jag ett ovanligt nedslag i reseberättelser. Är det 1800-tal så är det.

 

Jag länkar till Litteraturbanken där mycket finns i fulltext.

Att hitta böckerna tror jag inte låter sig göras.

Det som jag tycker är lite intressant är att de jag tagit med är skrivna av kvinnor.

 

Jag tror inte att någon vill läsa dessa berättelser nuförtiden.

Annars är det faktiskt bara kul att se hur böcker och skrifter från 1800-talet kan se ut!

 

 

 

 



 


  • Hotelldrottningen” Wilhelmina Skogh (f. Wahlberg) ägde och marknadsförde flera hotell med läge i anknytning till Stambanan och i broschyren Dalarne och Helsingland: En rundresetur (1899) ger hon förslag på en turisttur med tåg och hotellvistelser.

 

Här har jag hämtat materialet.

 

 

Av violen - 26 januari 2019 15:15

 Lidman, Sara: Fröken / moster Evelina och Anton ****

 


För den som inte läst Sara Lidman kan det här vara en bra ingång. Två noveller som speglar det norrländska kynnet och hur Lidman lyckas fånga det i sina meningar. Hennes stil är särplägrad och innehåller ord och utryck och händelser, väl värda att bevara.


Läst 2019

Av violen - 25 januari 2019 15:00

  Starnone, Domenico: Band ****

 


En bladvändare som skulle kunna vara skriven av både en man och en kvinna. Men eftersom det inte verkar vara så, måste jag säga att Starnone lyckas väl med att skildra även Vanda. 

Att han lyckas med Aldo är mindre anmärkningsvärt, då de flesta män känner igen sig i andra män. Jag menar, här handlar det om fysisk otrohet men det skulle lika gärna kunna var mer praktisk otrohet dvs en man som så helt går upp i sig själv att ett jobb, en hobby, en yttre familjerelation, en religion skulle kunna få liknande konsekvenser. Dock inte samma eftersom en otrohet är en skarpare kniv.


Ändå gnager det lite eftersom Aldo på något sätt står mest upprätt i det här. Hans vänner håller på honom, han har sin nya kärlek, han bekräftas medan Vanda "bara" är rasande.

Slutet är överraskande men med det faller liksom alla bitar på plats. Intressant läsning.


Insiktsfull och välskriven bok, hoppas mer översätts av Starnone. 



Tack Bazar förlag!


Läst 2019

Av violen - 23 januari 2019 14:15

 Lundgren, Andrea: Nordisk fauna ****



Väldigt bra noveller skriver Lundgren. De är klara, tydliga men samtidigt slutar de undanflyende, ovissa; ibland sorgliga, ibland neutrala men sällan riktigt bra. 

Djuren står för en slags magisk realism, vad betyder de och varför? Kanske är de huvudpersoner, kanske bifigurer. De har i alla fall sin plats, i sin egen rätt som det brukar sägas.


Många har framhållit denna novellsamling som lysande. Numera även jag.


Läst 2019


Av violen - 22 januari 2019 06:00

   Hamberg, Maria: Allt under himmelens fäste ****

 


Med fingertoppskänsla skildrar Hamberg en utsatt mans isolering och ensamhet. En man, som när han står utanför kyrkogården tänker att därinne finns de enda två han kände. Modern som ville väl men inte förmådde stå emot faderns ständiga kränkande ord. 

Flytten till staden som inte förde med sig något gott utom mobbing och ensamhet. Arbetet som innebar utnyttjande och mer mobbing. Dessutom svek och minskande tilltro till mänskligheten och sin egen förmåga.


Det som händer är nödvändigt för handlingen men känns lite osannolikt. Men det landar i att det blir en julsaga som verkligen gör en varm i hjärtat.


Hamberg har förmågan att låta verkligheten avslöjas allt eftersom. Att hoppa fram och åter i skeendet gör att mer och mer avslöjas och sanningen om denna man kommer fram. Men det visar också vad vänlighet kan göra både med den som ger och den som får. Trots att det känns osannolikt.


läst 2019

Av violen - 21 januari 2019 10:00

 Skagegård, L-Å: Kennedys val ***

 


Inte trodde jag att en bok med ett språk som tangerar Rydsjö och Lyttkens, med en handling som påminner om Bränn alla mina brev av Schulman och innehåll värdigt en veckotidning från 60-talet skulle kunna vara så spännande. 

Men faktum är att det är den. I början var det segt men så plötsligt blev jag nyfiken och fortsatte läsa tills den var klar.

Den innehöll en del fakta som skildrade Kennedys familj och vägen till makten, som jag inte kände till. Och då var jag ändå, som många andra, väldigt intresserad av familjen i min ungdom. 


Däremot har jag lite svårt att förstå storheten i att Kennedy "erövrade" en svenska, men det är ju min åsikt. 


Läst 2019


Tack Hoi förlag

Av violen - 17 januari 2019 21:00

Monahof, Ania: Lilla asken ***

 


De flydde över havets  kalla vatten i undermåliga båtar under kriget, från Finland till Sverige. Det har inte varit särskilt omtalat, men här finns samma berättelse om båtflyktingar som vi läser om idag. 

Det är viktigt att vi inte glömmer att vi i vår närhet haft samma flykt, samma livsfara och samma främlingskap.


Läst 2019

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards