Alla inlägg under oktober 2020

Av violen - 25 oktober 2020 22:55

Östergren, Klas: Renegater ***

 


Den var väldigt tungläst, Renegater. Och därmed lite svår att hänga med i. Även om orden nu och då är ovanliga och vackra så att det blir en läsning för de redan litteraturfrälsta, så var det lite småtråkigt emellanåt. Även om det piggades upp med äventyrliga episoder.


Det finns en hel del meningar som jag skulle ha velat citera. Men bibliotekslån och Storytellån tog bort den möjligheten. Tyvärr.

Medan jag läste fick jag en känsla av nånting annat jag läst, är det Stewe Claeson månne? Jag lyssnade periodvis, läste i boken, läste i telefon. Och allt kokade ihop till den där känslan av nånting annat.

Kanske är det bara Gentlemen och Gangsters som jag minns helt vagt? Eller vad?


I vart fall var historien märklig, med poänger (ibland moraliska sådana) och en hel del närhändelser. Akademien, som var väldigt omtalad innan, tyckte jag knappt tillfördes något nytt. Men å andra sidan, var det viktigare än något annat? Allt ledde ändå fram till slutet....

Kanske att början ändå var det viktigaste? Något som är omskrivet 30-40 gånger kanske ändå bör läsas igen.

Ok jag gör det nu. Jag gör det.

Av violen - 17 oktober 2020 20:15

Sigurdadottir, Yrsa: Straffet

 

Faktiskt har allt jag läst av Sigurdadottir, r, varit väldigt bra. Och då är jag ändå verkligen kräsen på hur en bra deckare ska vara. Så fort jag läst en vill jag att nästa ska komma.

 

Den här var inget undantag. Jag lyssnade på den, och det gick riktigt bra. Jag tycker nämligen att deckare är så bra att höra upplästa, missar jag litegrann så är det ingen fara. Jag funderar sällan på vem mördaren är.

 

En nackdel, om jag ska nämna någon, med Straffet är att det handlar om barn. Jag har blivit mer och mer illa berörd när det är barn med. 

Av violen - 2 oktober 2020 18:45

Månadsläsning sept 2020


Casserfelt, Susan: I betraktarens öga

Lundholm, Anton: Välkommen in i min garderob ****

Lundberg, Patrik: Fjärilsvägen ***

Bussi, Michel: Trollsländan 

Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen ***

Schulman, Alex: Överlevarna ***



Bäst Lundholm, Anton: Välkommen in i min garderob ****  En svidande kritik mot hur homosexuella kan behandlas av vissa kyrkor


Mindre bra Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen ***  Snabbt bortglömda noveller



höstbonus

Deckartips:

Casserfelts tre deckare om Örnsköldsvik.

Bussi, fransk deckarförfattare som för en bakom ljuset. Tre deckare finns översatta svenska, snart kommer en till.

 

Av violen - 2 oktober 2020 18:42

Månadsläsning aug 2020



Sandgren, Julia: Samlade verk ***

 

 

för första gången har jag läst endast en bok. 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards