Alla inlägg under september 2017

Av violen - 26 september 2017 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista

Vecka 39: Psykologiska thrillers just nu

Ja här kommer jag nog att få många boktips men knappast kunna ge några. Jag läser visserligen deckare (och thrillers) ibland men det är mest för att jag får exemplar som jag reflekterar över.

Eftersom jag förra veckan hade med fem män blir det nu fem kvinnor.

Jag tycker att många kvinnor skriver väldigt bra deckare och ofta fokuserar på det som händer inuti både offer och gärningsman. 

 Så här kommer fem aktuella, och för mig intressanta, thrillers.

           

Gänget: Wennstam, Katarina 

Pakten:  Richmond, Michell

De fördärvade: Slaughter, Karin

Experimentet: Tollström, Catrine 

Sargad: Berry, Flynn


Av violen - 19 september 2017 09:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista

Vecka 38: Höstkänsla

 


Jag sökte på höst i mitt biblioteks katalog och hittade ordet i titeln på ett antal böcker, påfallande många skrivna av män.

Så därför får höstkänslan bestå av fem män som skrivit böcker med HÖST i titeln.

Jag har valt utifrån fem (!) kriterier   


  1. ordet höst i titeln,
  2. att det är män som skrivit
  3. att jag är nyfiken på allihop och skulle vilja läsa dem
  4. att det är olika genrer.
  5. att alla finns på mitt bibliotek

 

Patriarkens höst Garcia Márquez, Gabriel
(enligt Garcia Márguez själv ”ett poem om maktens ensamhet”)

Höst Strindberg, August (novell)

Tysk höst Dagerman, Stig (journalistisk prosa)

Om hösten Lent, Jeffrey  (historisk roman)

Hämnarnas höst Eriksson, Erik (kriminalroman)

 

 

 

Av violen - 18 september 2017 16:00

  Westö, Kjell: Den svavelgula himlen ***

 


Det blir svårt att reflektera över den här romanen.

Jag gillar flytet som såklart finns även i Hägring 38. Det är nånting med texten som gör att jag läser även om innehållet inte riktigt tilltalar mig. Kanske är jag petig men pubertala uppväxtskildringar är inte så intressanta. Inte heller svavelgula himlar som dyker upp i klump lite oregelbundet på en del sidor. Och underbar sex med underbar kvinna med en "erotisk laddning [...] så tjock och vibrerande att den nästan gick att ta på." sid 336. 

Och så pojkgänget från förr vars personer är si och så. Många personer känns liksom planterade för att kunna få med aktualiteter som homosexualitet, invandring, omoraliska affärer, psykisk ohälsa, våld och otrohet. Och de åldrande föräldrarnas ålderdom och död. Tyvärr fick jag heller ingen känsla för Helsingfors, vilket jag sett fram emot.


Det som däremot löper genom boken är klassperspektivet. Berättarens oförstående när han som barn leker med andra barn, och tror att de kan vara jämlika. Och även den senare oförmågan att riktigt inse vad det innebär att ha pengar eller inte. Vilken status och möjlighet som följer med långt in i framtiden. Att vänskapen är på nåder. Men att till slut kan katastrofen drabba vem som helst. 


Greppet att låta författaren i boken, vara just författaren till boken kändes så uppenbart riktigt och sant att jag blev förvånad över att jag verkligen gillade det. Och ovissheten, kommer boken ut eller fegar författaren ur? Är det här en slags sann arbetarlitteratur som avslöjar allt, eller kommer han att bara gilla läget? Det är en intressant fråga, som antingen hjälper eller stjälper hela boken.


Läst 2017



 

 

 

Av violen - 16 september 2017 09:15

  Berry, Flynn: Sargad

 


Äntligen en deckare skriven av en kvinna för kvinnor. När jag hade läst klart var det som att jag tagit del av ett feministiskt manifest. Ett manifest där kvinnor är människor. Dvs de tillåter sig känna efter och erkänna sin vrede, avundsjuka men också sin solidaritet med sitt eget kön. 


En bok med driv och spänning, men också med trovärdiga karaktärer och genomtänkta handlingar. Ovanligt för en deckare.


Sen är det lite kul att vissa schablonbilder hänger med, någon ska ju alltid bli avstängd men här betyder det inte att fallet löses utan det betyder ingenting. Hihi.


Tack Louise Bäckelin förlag


Läst 2017


----------------------------------------------------------------------------------------

Sverige i boken

"En Nesbö och en Läckberg" Han väntar. Hennes sista böcker. "Vill du låna om dem?"


Av violen - 12 september 2017 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista

Vecka 37: Bokomslag på temat blått


Fem böcker lästa 2017 på temat Bokomslag blått


 
    
Av violen - 11 september 2017 14:45

   Lange, Katarina & Henrik: Bellman på en timme ***


Ja, alla har väl nåt slags förhållande till Bellman. Och han har ju skrivit fina sånger. Fjäriln vingad syns på Haga är ju vacker även om den, liksom Bellmans andra texter, alla är Stockholmsfixerade och därför inte så lätta att förstå för en i norrland boende jänta. (Trodde att Haga var omskrivning för hagen)

Jag upptäckte Bellmans sanna natur på 70-talet när Cornelis (fortfarande min favorituttolkare av Bellman) sjöng som det skulle låta. Tidigare var man helt lurad av Bellmans nästan feminina bild med peruk och sin spröda luta (förlåt, cister). 

Den här boken är ändå väldigt upplysande i sin supa-älska-dö mentalitet. Någon måste ju ändå göra allt jobb, sälja sprit, torka spyor, prostituera sig, föda barn för att göda barnadödlighetsstatistiken och så gräva gravarna förstås. Det var ingen snäll tid vid 1700-talets slut. Heller.

Inget av det här var naturligtvis Bellmans fel och att han var både poet och musiker råder ingen tvekan om. Jag lyssnar på Märk hur vår skugga med Imperiet och förundras över intensiteten i texten som talar än idag.

Se faksimil av den här


Dags för någon svensk sångare att återuppväcka Bellman kanske?

Björn Dixgård vore väl utmärkt. Kan jag tycka.


Läst 2017

 

Av violen - 7 september 2017 10:00

 Lange, Katarina & Henrik: Selma Lagerlöf ****

 


Ja, det är klart att det här är bra. Och nödvändigt. Alla borde läsa den här grafiska romanen (serieboken). För Selma Lagerlöf ska vi vara stolta över, hon med sitt Akademiska pris. Och sin stol nr 7.

Även i Samfundet De Nio fanns hon med, vars syfte är att främja litteratur, freds och kvinnofrågor. (De Nio är lite av en doldis och förekommer sparsmakat, deras sida finns här)


Det är ju egentligen bara att låna eller köpa boken och läsa på, och sen läsa Lagerlöfs böcker. Varför tveka om det?


Till dess ett citat av Selma, ett enkelt skrivtips
Stryk allt som inte är roligt eller nödvändigt.

 

Och ytterligare ett citat

Jag tror, att det i dessa yttersta tider

har kommit ett mörker öfver den manliga intelligensen

liksom för att visa hur nödvändigt det är

att kvinnorna öfvertar ledningen af världens öden.


Läst 2017                              

Av violen - 5 september 2017 21:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista

2017


Vecka 36: London

 

Fem bra böcker jag läst som utspelar sig i London


McEwan, Ian, Lördag här
Dickens, Charles, En julsaga här 
Ali, Monica; Brick Lane 
Winspear, Jacqueline: Maisie Dobbs 
Hornby, Nick: Om en pojke

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards