Alla inlägg under januari 2014

Av violen - 20 januari 2014 14:45

   Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret ***+



Bra recensioner har den här boken fått. Och eftersom den stod i hyllan, och det finns två till i serien beslöt jag mig hastigt att läsa den som januari månads spänningsutmaning. Och den var riktigt bra. Felfritt språk som i och med det flöt fram över sidorna. Den kom ut 2010 och om jag läst den då skulle jag nog tyckt att den var riktigt uptodate, med inte bara SMS utan även FB.

På bara några rader skildras samtidsföreteelser, även brotte* bygger på en aktuell vidrighet,  och den påminner om en roman eftersom en del känslor skildras, utan att förklaras. Men som läsare gick de att uppleva. Bygger dessutom upp ett persongalleri som, låt mig gissa, finns med i nästa bok och nästa osv. Och Schulman litar på sina läsare, avgränsade stycken som kastar sig mellan personerna och det gick ändå att hänga med. Dessutom, spänningen. Flera gånger kom jag på mig själv med att hålla andan och läsa fort fort. Väldigt ovanligt det också.


Jag kommer snart att läsa del två, det känner jag på mig. Det är bara att inse, jag verkar ha hittat en ny deckarserie att följa.....


Läst 2014


Läsutmaning Spänning

Av violen - 14 januari 2014 15:15

   Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari ***


En bok som jag garanterat inte skulle ha läst om det inte varit för utmaningen Läs ett år.

Mycket märklig bok som blandar realism med fantasy. Bra skriven iofs men innehållet, nja.

Däremot tyckte jag att frökens mammaledighet beskrevs helt otvunget, hon adopterade och

inte så märkvärdigt var det. Fast sen blev det värre iofs.

Det finns fler böcker i serien och boken ser nött ut så den är nog populär att läsa. Det var trots allt kul att läsa en ungdomsbok igen, länge sen sist.


Läst 2014

Av violen - 10 januari 2014 14:45

 Cole, Teju: Öppen stad *****


2014 års första bok formade sig till att bli en riktig roman. En riktigt fullödig roman. Äntligen!

Jag gillar ju essäer och Coles debut är som en samling essäer med små noveller emellan. Men, och det är viktigt, den här boken är ingen novellsamling eller essäsamling, den här boken hänger ihop från början till slut. Tyvärr läste jag den i två omgångar eftersom lånetiden gick ut, och det innebar att början försvann i en slags minneslucka, men redan där fanns det meningar som stack ut.


När jag var barn i Laos fanns det en blind, kringströvande child, en man som vördades djupt för sina andliga förmågor. När han sjöng sina sånger ingav han alla åhörare en känsla av att de, genom att lyssna till honom, på något sätt hade rört vid det överjordiska, eller själva blivit vidrörda av det. sid 49


Jag var inte på humör för folk som försökte ta mig i anspråk. sid 53


Jag brukar ibland uppleva böcker som ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament.  Men här är det verkligheten, den stora verkligheten som ses, inte bara ett hörn. Och Julius har inget direkt temperament, han är en betraktare som ofta bara blickar ut över staden, nästan likgiltigt. Han ser och berättar om det, men jag upplevde en kyla i betraktandet som jag inte förstod till att börja med. Upptäckten av slavkyrkogården, hastigt berättat. Samma om Ground Zero, han betraktar gropen och går sen vidare.

Det hindrar inte att jag bara njöt av Öppen stad. Det är så mycket som är just öppet i den och som jag kan sakna i modern litteratur som bara vidrör världen som hastigast. Men här diskuteras allt möjligt. Resonemanget mellan Farouq och Julius på sidan 122-128 t.ex Mötet med rwandierna, och en sanning, enkelt berättat:


De var som vilka unga människor som helst. Och jag kände lite av den där mentala sammandragningen - stundtals omärklig, men alltid där - som inträffade så fort jag introducerades för unga män från Serbien eller Kroatien, från Sierra Leone eller Liberia. Det där tvivlet som sa att också de kunde ha dödat och dödat och först senare lärt sig hur man såg oskyldig ut. sid 165



Det jag funderade över, en ung man skriver sin debutbok, visserligen en bok om världens konflikthärdar men även om sitt liv, och inte en enda samlagsskildring. Kvinnorna är till största delen osynliga och lämnar honom. Varför? Det faller också på plats. Rasande skickligt gjort måste jag säga. För det är ju också en del av den här bokens budskap. Den verklighet som finns för oss som lever nu. Och det är ju trots allt det som världen uppmärksammar, män. Och en och annan äldre vis kvinna som inte hotar dessa män. De andra är bara en kvinnosyn att leva ut.

Dessutom har Cole lagt in, kanske "with a little help" från förlaget, den där scenen som kommer att göra sig så bra på film, där i parken, mot den blå himlen, helt oväntat.


Kort sagt: vill du verkligen känna på världens tankar, läs det här! Och inse att, om Cole lyckas behålla sitt enorma, vidöppna skrivande, kan Nobelpriset vara hans inom ett antal decennier.


Läst 2014


Av violen - 7 januari 2014 21:45


Läsutmaning klassiska kvinnor hos Feministbiblioteket

En utmaning som jag kallar Klassiska kvinnor. Den går ut på att läsa så många böcker man bara kan av stora kvinnliga författare, gamla som nya. Alla som vill kan delta och du gör det genom att läsa någon bok eller flera stycken och sedan meddela i mitt kommentarsfält vad du har läst. Varje månad kommer jag att redovisa det ni läst för att vi ska tipsa varandra om vilka bra böcker det finns.

Du som läser fem böcker av klassiska kvinnor (eller samtida stora kvinnliga författare)*, varav minst tre kommer från den feministiska litteraturkanonen, får vara med i en utlottning av ett bokpaket som innehåller böcker av tre bra kvinnliga författare. Utmaningen avslutas den 15 september och före Bokmässan avslöjas vinnaren.

Är du med?

Vi diskuterar utmaningen här på bloggen och i gruppen Feministisk litteratur på bokmässans community. På Twitter är det #klassiskakvinnor som gäller. Du som vill ha fina klistermärken att sätta i böckerna som ingår i kanonen kan höra av dig till mig så lägger jag in en ny beställning. De kostar ca 30 kr för ett ark med tio men priset kan bli lägre om många vill ha.

*) Jag kommer att vara mycket generös i min bedömning om vad som är en klassisk och/eller stor samtida kvinnlig författare.


____________________________________


Jag kommer att läsa fem böcker från just Feministisk Kanon. skrivna av kvinnor



1 adichie-chimanda-ngozi-americanah/ Här

2 wahlberg-karin-an-finns-det-hopp/ Här

3 lonnqvist-anna-tills-karleken-skiljer-oss/Här

4 axelsson-majgull-jag-heter-inte-miriam/ Här

5

Pengar – Victoria Benedictsson (Sverige)
Pennskaftet – Elin Wägner (Sverige)

Älskarinnorna – Elfride Jelinek (Österrike)


Blir det fler, tja då får jag leta vidare.


De med fet text här bredvid har jag redan läst





Feministisk Kanon

(de fetstilta har jag redan läst)


Böckerna är listade i kronologisk ordning:

500-talet f Kr Dikter och fragment – Sapfo (Grekland)

1792 Till försvar för kvinnans rättigheter – Mary Wollestonecraft (Storbritannien)

1839 Det går an – Carl Jonas Love Almqvist (Sverige)

1847 Jane Eyre – Charlotte Brontë (Storbritannien)

1856 Hertha – Fredrika Bremer (Sverige)

1869 Förtrycket av kvinnorna – John Stuart Mill (Storbritannien)

1879 Ett dockhem – Henrik Ibsen (Norge)

1885 Pengar – Victoria Benedictsson (Sverige)

1890 Den gula tapeten – Charlotte Perkins Gilman (USA)

1910 Pennskaftet – Elin Wägner (Sverige)

1916-25 Samlade dikter – Edith Södergran (Finland)

1923 Arbetsbiens kärlek – Alexandra Kollontaj (Sovjetunionen)

1929 Ett eget rum – Virginia Woolf (Storbritannien)

1930 Av samma blod – Agnes von Krusenstjerna (Sverige)

1934 Kris – Karin Boye (Sverige)

1936 Mor gifter sig– Moa Martinson (Sverige)

1945 Pippi Långstrump – Astrid Lindgren (Sverige)

1949 Det andra könet – Simone de Beauvoir (Frankrike)

1962 Den femte sanningen – Doris Lessing (Storbritannien/Rhodesia)

1963 Den feminina mystiken – Betty Friedan (USA)

1963 Glaskupan – Sylvia Plath (USA)

1969 Mörkrets vänstra hand – Ursula Le Guin (USA)

1970 Den kvinnliga eunucken – Germanine Greer (Storbritannien/Australien)

1973 Samlade dikter – Sonja Åkesson (Sverige)

1973 Fräls oss ifrån kärleken – Susanne Brøgger (Danmark)

1973 Rädd att flyga – Erica Jong (USA)

1974 Häxringarna – Kerstin Ekman (Sverige)

1975 Män kan inte våldtas – Märta Tikkanen (Finland)

1975 Älskarinnorna – Elfride Jelinek (Österrike)

1976 Det mest förbjudna – Kerstin Thorvall (Sverige)

1976 Vinterbarn – Dea Trier Mørch (Danmark)

1976 De fem härskarteknikerna – Berit Ås (Norge)

1977 Egalias döttrar – Gerd Brantenberg (Norge)

1977 Kvinnorummet – Marilyn French (USA)

1978 Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen (Finland)

1982 Purpurfärgen – Alice Walker (USA)

1987 Bübins unge – Mare Kandre (Sverige)

1988 Imamens fall – Nawal el Saadawi (Egypten)

1991 Förbjuden betraktelse – Nina Bouraoui (Frankrike/Algeriet)

1992 Vilda Svanar – Jung Chang (Kina)

1993 Det kallas kärlek – Carin Holmberg (Sverige)

1994 Den mörka kontinenten – Karin Johannisson (Sverige)

1995 Diva – Monika Fagerholm (Finland)

1996 Under det rosa täcket – Nina Björk (Sverige)

1999 Min mosters migrän – Hanne-Vibeke Holst (Danmark)

1999 Ställd – Susan Faludi (USA)

2003 Lila hibiskus – Chimamanda Ngozi Adiche (Nigeria)

2006 Drömfakulteten – Sara Stridsberg (Sverige)

2007 Bitterfittan – Maria Sveland (Sverige)

2008 Utrensning – Sofi Oksanen (Finland)



Exempel på böcker.

Brantenberg, GerdEgalias döttrar
Faludi, SusanStälld : förräderiet mot mannen
Faludi, SusanBacklash : kriget mot kvinnorna
Faludi, SusanDen amerikanska mardrömmen : bakhållet mot kvinnorna
Bremer, FredrikaHertha eller "En själs historia" : teckning ur det verkliga livet

Kvinnorummet – Marilyn French (USA) 

Det mest förbjudna – Kerstin Thorvall (Sverige)

Vinterbarn – Dea Trier Mørch (Danmark)

Av violen - 7 januari 2014 21:45


 


Lyran skriver så här om sin utmaning

-----------------------------------------------------------------------------------------
Jag tänker läsa en bok från varje grupp. Jag har faktiskt läst några av bokhyllevärmarna hos Lyran, men det finns många intressanta kvar.



Fetstilta har jag läst
Europa:
Thrillerliv - Jessica Johansson (Sverige)
Drömfakulteten - Sara Stridsberg (Sverige)
Dykungens dotter - Birgitta Trotzig (Sverige)
Pappas vingar - Milena Agus (Italien)
Northanger Abbey - Jane Austen (England)
Hitom himlen - Stina Aronson (Sverige)
                                   Staden utan kvinnor - Madeleine Hessérus (Sverige)
Flickan - Angelika Klüssendorf (Tyskland)
Din tjänare hör - Sara Lidman (Sverige)
                                              Främlingsleguanen - Martina Montelius (Sverige)
Den lilla flickan i vintervelodromen - Annette Muller (Frankrike)
När duvorna försvann - Sofi Oksanen (Finland)
Spökryttarna från Ordebec - Fred Vargas (Frankrike)
Den motvilliga resenären - Jenny Diski (England)

Asien:
En gyllene tid - Tahmima Anam (Bangladesh)
Godnattsagor för barn som dricker - Marjaneh Bakhtiari (utspelar sig i Iran)
Vattenplöjaren - Hoda Barakat (Libanon)
Stilla - Chen Ying (Kina)
Den mirakulöse mandarinen - Asli Erdogan (Turkiet)
Kvinnor på ett tåg - Anita Nair (Indien)
Bastarden från Istanbul - Elif Shafak (Turkiet)
En mörk strimma av ljus - Samar Yazbek (Syrien)
Ormar och piercing - Hitomi Kanehara (Japan)

Afrika:
Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria) Bok kvartal 1
Komma och gå - Taiye Selasi (Ghana)
Ännu talar träden - Calixthe Beyala (Kamerun)
Enstörig - Nina Boroaoui (Algeriet)
Ett fängelse så stort - Assia Djebar (Algeriet)
Bränd jord - Elieshi Lema (Tanzania)
                                                                  Gräset sjunger - Doris Lessing (utspelar sig i Zimbabwe)
Segu - Maryse Condé (utspelar sig i Västafrika)
Coconut - Copano Matlwa (Sydafrika)
Winnie Mandelas klagan - Njabulo Ndebele (Sydafrika)
                                                           Skyline - Patricia Schonstein Pinnock  (Sydafrika)
Drottning Pokou - Véronique Tadjo (Elfenbenskusten)
Flammande fjäril - Yvonne Vera (Zimbabwe)

Amerika:
Den oändliga planen - Isabel Allende (Chile)
Syndaflodens år - Margaret Atwood (Kanada)
Hatties liv - Ayana Mathis (USA)
Samarbete med fluga - Lydia Davis (USA)
Lögnens lov - Patrícia Melo (Brasilien)
Dödssynden - Harper Lee (USA)
Glaskupan - Sylvia Plath (USA)
Gilead - Marilynne Robinson (USA)
                                                            Desirada - Maryse Condé (Guadeloupe)
Den hemliga historien - Donna Tartt (USA)


Steglitsan - Donna Tartt (USA) (eget urval)

Barbara Kingsolver – The Lacuna (eget urval)

Av violen - 5 januari 2014 16:25

    Läsutmaning spänning 2014  



Hos Cum libris non solus, så här skriver Mia:   


Så här går det till;
*Omkring den första i varje månad skriver jag ett blogginlägg som heter Spänningsutmaning Januari,Februari o.s.v  där skriver jag vilken bok jag kommer läsa under månaden. Ni kan kommentera med vilken bok ni valt.
*Den siste i varje månad kommer jag skriva nästa inlägg, där jag kommer skriva vilken bok jag läst och en länk till detta. Jag kommer summera ihop det hela i en flik på min blogg som heter Spänningsutmaningen.
*Någon gång ibland kommer jag ha en tävling, ibland med vinst och ibland med bara äran.
*Ett tips är att lägga till min blogg i er lista så ni ser när jag skriver och ni får gärna instagramma #sput14

Syftet är givetvis att man ska få läsa bra deckare eller thrillers men också få tips om bra sådana.


Här finns de böcker alla läser varje månad.

Och här kommer de jag tänkt läsa/lyssna på


  1. Januari : Flickan med snö i håret; Ninni Schulman  Här
  2. Februari: Mortimer, Michael: Jungfrustenen  (mp3) Här
  3. Mars Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så Här
  4. April Ninni Schulman: Pojken som slutade gråta Här
  5. Maj Mo, Johanna: Vänd om och var stilla Här
  6. Juni Einhorn, Stefan: Stenträdet Här
  7. Juli Wikner, Pontus: Låsta lusthus Här
  8. Augusti Griffiths, Elly: De utstötta Här
  9. September Flynn, Gillian: Vassa föremål Här
  10. Oktober Hannah, Sophie: Monogrammorden Här
  11. November Grebe, Camilla / Leander - Engström, Paul : Handlaren från Omsk Här
  12. December Appelqvist, Kristina: Minns mig som en ängel Här

De andra som är med.

http://romeoandjuliet.blogg.se/
http://cattisboktips.blogspot.se/
http://bokraden.blogspot.se/
http://cissigrip.blogg.se/
http://dengladaforsokskaninen.blogspot.se/
http://blandbocker.blogg.se/
http://howhollowheartandfull.wordpress.com/
http://lenasgodsaker.blogspot.se/
http://nakit.webblogg.se/
http://frejareddevil.wordpress.com/
http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
http://pappershyllan.blogspot.se/
http://www.lexielaser.org/
http://bimsblogg.wordpress.com/
http://zellysbokblogg.blogspot.se/
http://thesasbokhylla.blogg.se/
http://annasbokprat.blogspot.se/
http://violensboksida.bloggplatsen.se/
http://miaeggimann2.blogspot.se/

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards