Alla inlägg under april 2019

Av violen - 30 april 2019 10:15

Lästa böcker april 2019

 

Féret-Fleury, Christine: Juliette - kvinnan som läste på metron ***

Krauss, Nicole: Dunkel skog***

Toumas Larsson, Kerstin: Hjärntvättarresan ***

Berg, Aase: Haggan****

Mattson, Ellen: Glädjestranden ****

Lidbeck, Agnes: Gå förlorad ****

Kampusch, Natascha: 10 år i frihet ***

Lafon, Marie-Hélène: Våra liv****

Nielsen, Anne-Sofie: Jag blev en varg ****

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Bäst: Mattson, Ellen: Glädjestranden

 

Mindre bra: Toumas Larsson, Kerstin: Hjärntvättarresan 

 

Av violen - 29 april 2019 20:00

Nesser, Håkan :och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla**(*) Om man bortser från titeln var den här boken riktigt kul att läsa. Det kan ha varit igenkännandets glädje över skildringen av 60-talet med dess musik och en upprepning av de böcker som lästes i gymnasiets litteraturkurs på 60 och även 70 talet. Och som jag nyligen läst om igen. Själva historien var väl sådär men jag snuddade faktiskt vid att mördaren var den h*n var, är jag smart eller? Det brukar jag aldrig lista ut annars.....Jag skrattade ett flertal gånger och bara det är ju värt den tredje stjärnan!!!!


Läst 2004

Av violen - 29 april 2019 20:00

Morrison Toni: Kärlek**** Det här är en bok att bita i för den som gillar en historia som inte avslöjas på en gång utan egentligen först på sista sidorna. Spännande, välskrivet (borde vara eftersom Morrison är Nobelpristagare, eller???) och ej förutsägbart. Speglar dessutom rasfördomarna i USA och ställer indirekt frågan, när avskaffades egentligen slaveriet? Den femte stjärnan uteblir därför att en mening skriven på rövarspråk inte förklaras. Eftersom det är en slags nyckelreplik i hela historien så hade den klargjort en hel massa om man fått veta vad den betydde. Nu kom jag på det ändå efter ett låååååångt tag genom handlingen i boken men varför var den inte översatt till rent språk? Det var den i Månadens Bok blad, vilket jag läste efteråt, och då fattade jag att jag fattat boken rätt...men det var mödosam väg dit, vilket jag iofs inte hade nånting emot. Jag gillar ju böcker som jag inte vet nånting om innan, därför läser jag sällan baksidestexter. Det här var en perfekt sådan bok. Jag upprepar: vill du ha nånting att bita i, bit i den här!!!!


Läst 2004


Av violen - 29 april 2019 20:00

Mazzantini, Margaret: Rör dig inte **** Ja, det blev en fyra till slut för den här boken, mest för att den var väldigt bra skriven, jag ville läsa varje ord för att inte missa någon mening, och även för att den berättar en historia, väl sammanhållen från början till slut. Att själva historiens innehåll inte riktigt tilltalar mig får jag bortse ifrån för boken var faktiskt spännande och bitvis väldigt gripande.


Läst 2004


Av violen - 29 april 2019 20:00

Mazetti, Katarina: Tarzans tårar *** Jaha. Ok. Visst. Den här boken var kul och lustigt skriven och mannen av börd och kvinnan av folket borde väl vara en säker succe? Läs den som en rolig historia på en eftermiddag, skratta när det är kul (för det är det) och fundera inte över om det finns nån undertext, det gjorde jag och det blev plötsligt inte lika roligt längre......


Läst 2004

Av violen - 29 april 2019 20:00

Madison, Susan : Hoppets färg är vit *** Snyftvarning är det på den här boken! Skulle kunna vara en dussinbok i den genren men jag föll för dialogen som var riklig och mycket naturlig. Storyn höll dessutom genom hela boken och den skulle kunna vara sann för med stigande ålder har man ju lärt sig en massa om tillvarons nyckfulla jävlighet, ja den skulle till och med kunnat vara ännu värre......mer säger jag inte......Gillar du snyftare är den en klar fyrapoängare men den föll i glömska lite väl snabbt för att jag skulle ge den en fyra........



Läst 2004

Av violen - 27 april 2019 21:00

Lundell Ulf: Frukost på en främmande planet***(*) Efter att ha hållit på under mycket lång tid har jag läst denna enorma bok, över 800 sidor! Och den var 90% prat, mest om kvinnor och musik, men de resterande 10% visade sig vara glasklara glimtar över samtiden. Och i och med det visar Lundell ett ovanligt mod, han vågar säga saker som knappast är korrekta. Vem vågar t.ex citera koranen på det sätt som bibeln blivit citerad i alla år, dvs med de mest uppseendeväckande och negtiva delarna? Och vem vågar racka ner på Robert Wells och allsången på Skansen? Synd bara att ingen orkar läsa boken, för här finns den författare som efterlystes i ett av vårens Röda Rummet, den som vågar gå emot strömmen och skulle kunna starta nya diskussioner. En rebell helt enkelt......Men som sagt, ingen kö på bibblan direkt.....


Läst 2004

Av violen - 27 april 2019 21:00

Lindgren, Torgny & Åkerlund: Döden ett bekymmer: *** Visst, det här är en ironisk skildring av en pingstförsamling. Kanske för att jag nyss läst Solstorm som handlade om samma sak eller så är det morden i Knutby, men jag förstod inte riktigt det komiska i berättelsen. Kanske att verkligheten hunnit ikapp den fördomsfulla beskrivningen av pastorer och ledning. Och därför fastnar skrattet i halsen.....


Läst 2004


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards