Alla inlägg under april 2019

Av violen - 6 april 2019 19:08

Toumas Larsson, Kerstin: Hjärntvättarresan ***

 

 

En alltigenom sorglig bok. Övergrepp, missbrukande av bibelord, lydnad som får ödesdigra följder. Allt under sommarspråkresan från finska till svenska som många tornedalska barn upplevde under första delen av 1900-talet. 

 

Att inte kunna språket förminskade och bidrog till den känsla av underlägsenhet som gjorde resan för huvudpersonen till något fruktansvärt. Att bara placera en ung flicka, ett barn hos en ensamstående man visar att synen på dessa barn inte var bra. Men en del kom såklart även till bra familjer. Elvi är ett hopkok av de kvinnor författaren intervjuat.

 

En intressant bok om ett okänt ämne. Men som sagt, så sorglig. Inte ens vissa försök att lätta upp texten (se nedan) lyckas förta ilskan när man läser.

 


Till Emils gård
Det här är ett utdrag ur boken "Hjärntvättarresan". Det handlar om när flickan Elvi anländer till bonden Emils gård:


"Ja, som du ser så är korna där i hagen. Dom heter Gullviva, Stjärna, Bolla, Docka och Hägga. Hägga doftar så gott därför har hon fått det namnet, ja, om man nu kan säga att en ko luktar gott."


Emil tar några steg närmare, gör en djup inandning och säger:


"Du doftar också gott. Du borde haft ett vackrare namn t. ex. Rose, Rosa eller Lilja. Dom där finska namnen låter så konstigt."


Efter en liten paus fortsätter Emil:


"Grisarna och hönsen har inga namn. Ger ni dom namn i er by?"


Samtidigt som Elvi skakar på huvudet säger hon:


"Ei, nää."


"Ger ni korna namn?"


"Joo."


"Och vad kan dom heta hos er då?"


Elvi nämner namnen på korna de har hemma:


"Hillankukka, Mansikka, Ruusu..."


"Och vad betyder de?"


"Ruusu ä ros. Hilla ä pär. Kukka - plomma, Pärplomma. Mansikka ja inde veda."


"Ja, Bärblomma måste jag säga är ett konstigt namn."


Elvi vet ju att hilla är ett bär som växer på myren, så glatt svarar hon:


"Hilla pär på muren."


Det går upp ett ljus för Emil. Han småler när han säger:


"Ja, ja nu förstår jag du tänker på hjortron. Att heta Hjortronblomma är ju en helt annan sak än att heta Bärblomma. Ja, du Elvi ska vi gå in i huset så får du se hur jag bor."

Hämtat från NSD här

 

Av violen - 5 april 2019 07:00

Krauss, Nicole: Dunkel skog***

 

Det stora huset  och Kärlekens historia har jag tidigare läst av Krauss. Riktigt bra båda två. Därför läste jag även denna.

 

Det är ovanligt att läsa en sån här bok nu för tiden. Förut hände det jämt. De flesta äldre nobelpristagare var ju svårlästa och det här påminner lite om det. En välfriserad historia som spretar fram och tillbaka och blandar in både Israel, judendomen, Kafka och skilsmässa till huvudhistorien. För att inte tala om en ökenvandring.

Eller så är det just det som är bokens historia.

Det där med bokskrivandet är bara en märklig kuliss. Verkar det som.

 

Och jag har lite svårt för att det dras in kända personer i nya verk (Kafka). Precis som jag inte gillar att författare skriver fortsättningar på andras böcker, eller plockar upp någon biperson och plötsligt vet vad hen upplever. 

 

Men jag sträckläste den faktiskt och fann den trots allt intressant. 

 

 

Nicole Krauss sex viktigaste författare kan du läsa om här. Publicerat redan 2011.

Av violen - 3 april 2019 14:30

Féret-Fleury, Christine: Juliette - kvinnan som läste på metron ***

 

Feelgood är inget för mig men i kombination med att innehållet handlade om böcker

var den inte så dum.

 
Juliettes erfarenheter kokar ner till dessa, mycket kloka ord, om litteraturens inneboende kraft.
 
Hur skulle hon säga att ja, så var det på sätt och vis. Att hon till slut hade börjat tro, eller snarare blivit helt säker på att det på boksidorna gömde sig både sjukdomar och botemedel? [...] Att man kunde hitta sin själsfrände i en afrikansk roman, eller att en koreansk saga kunde hjälpa en att förstå att människor över hela jorden lider av samma saker? Att vi liknar varandra så mycket. att vi kanske kan tala med varandra, utbyta ett leende, en beröring eller ett tecken på igenkänning, vilket som helst, för att varje dag göra varandra lite mindre illa? sid 178
 
 

Här finns det även citat ur böcker och en boklista i slutet. 
 
Boknördar, läs!

 

Av violen - 2 april 2019 09:45

   Johannas toppfem

 

 

Vecka 14: Senaste böckerna jag fått/köpt/lånat hem

 

Juliette - kvinnan som läste på metron

Av: Féret-Fleury, Christine
Har just läst den. Feelgood är inget för mig
men i kombination med att innehållet handlade om böcker
var den inte så dum.
 
Glädjestranden
Av: Mattson, Ellen
Svenska Akademiledamoten Mattson
har jag inte läst något av tidigare.
 
Vår älskade
Av: Shamsie, Kamila
Fått så mycket beröm att jag känner att jag vill läsa den.
 
Dunkel skog
Av: Krauss, Nicole
Har läst Krauss tidigare och har börjat på denna den senaste. 
Fängslade mig direkt så jag
fortsätter läsa.
 
Flickan som ville rädda böckerna
Av: Hagerup, Klaus
Böcker om böcker är alltid kul att läsa!
 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards