Alla inlägg under juli 2015

Av violen - 31 juli 2015 19:05



Lästa böcker juli 2015


           

                          
                               



Olofsson, Elin. Till flickorna i sjön ***

Modiano, Patrik: Dora Bruder ****

Kondo, Marie: Konsten att städa **

Marklund, Liza: Du gamla, du fria ***

Lihammer, Anna: Än skyddar natten ***

Beaulieu, Baptiste: tusen och ett liv på akuten ***

Habila, Helon: I väntan på en ängel ****

Koldenius, Annika: Vi var alltid beredda ***


Bäst: Habila, Helon: I väntan på en ängel

Mindre bra: Kondo, Marie: Konsten att städa **

Av violen - 30 juli 2015 15:00

   Habila, Helon: I väntan på en ängel ****


Du kan inte ge mig mänskliga rättigheter

Mänskliga rättigheter tillhör mig

Du kan inte ge mig det som tillhör mig. sid 234

/citat från Fela Kuti i en av hans sånger/


Den här berättelsen försöker fånga stämningen under de åren, särskilt Abachaåren: förtvivlan, frenesin och det envis hoppet, men framför allt den syrelösa, fängelseliknande anda som var karakteristisk för de åren. efterord sid 237


Ja, men det är även en bok om författarskap och skapande, om Lomba som skriver kärleksdikter i fängelset, till fängelsedirektören som presenterar dem som sina egna för sin kvinna. Om Lomba som kallas nobelprishoppet (sid194) men som inte kommer att kunna ge ut sin roman, ej heller anmäla den till Commonwealth Literary Prize eftersom Nigeria avstängts från Samväldet.


Har Teju Cole läst Helon? Självklart, det märks i Coles bok Varje dag är tjuvens dag. Det finns flera beröringspunkter, men jag är nog mest nyfiken på Badagry, slavmuséet, som både Cole och Helon skriver om. Betyder det att tystnaden kring slaveriet håller på att hävas? Det är sällan det nämnts i den afrikanska litteratur jag läst. Det måste ju vara ett gigantiskt sår i afrikas historia, kanske har det läkt så pass att det börjat klia och kännas i huden på alla dessa vars anfäder måste ha försvunnit över havet till amerika? Och börjar kräva att få berätta sin berättelse.


Lomba skrattade hackigt. Låsen och kedjorna hade gjort honom mer skakad än vad han trodde var möjligt. James lektion är rakt på sak och verkningsfull, som ett slag i magen. sid 203



Läst 2014

Av violen - 29 juli 2015 14:15

   Beaulieu, Baptiste: tusen och ett liv på akuten ***


Det finns säkert de som lämnar den här boken, det är ingen rolig läsning det här. Eller, visst, den försöker vara rolig men jag blir mest bedrövad. Ja, man kan skoja om allt men här är det mest kommentarer om författarens sexliv typ jämna dagar en kvinna, ojämna dagar en man eller vice versa. Sexfixerat. Tröttsamt! Nämns allt för ofta.


Dessutom kollegor, anonymiserade med lustiga namn, den ena värre än den andra. För att inte tala om patienterna som det skojas friskt om.

Själv har jag aldrig gillat humoristiska läkare, jag vill inte skratta, möjligtvis le lite snett. Läkaren får gärna vara tvär bara hen kan och vill göra sitt jobb. Så är det bara.


Att likt Scheherazade försöka undgå att en patient faller offer för sitt öde, (att dö innan sonen anländer) genom att berätta sanna (?) historier eller är det bara bara skrönor? ur sitt läkarliv, det är ju snällt. Men det känns overkligt att den tiden finns. Fast vad vet jag hur franska sjukhus har det med läkartätheten?


Var den verkligen så dålig? Nja, jag läste ju ut den i alla fall.


Läst 2015


Sverige i boken:

Vi får alla in patienter med olika ursprung. Rumäner, madagasker, italienare, spanjorer, engelsmän (många engelsmän!), portugiser, svenskor (oj!), svenskar (också), tyskar, turkar... sid 198

Av violen - 28 juli 2015 13:45

   Lihammer, Anna: Än skyddar natten ***


Medan mörkret faller, Lihammers debut, innehöll väldigt mycket mera än bara deckargåtan, om man säger så. Så var det väl också med den här boken, men det tilltalade mig mindre. Iofs uppdagas rashat i och med de tyska lagarna om äktenskap mellan judar och tyskar, och hur tyskarna tämligen fritt rörde sig i Sverige, med de styrandes goda minne. Men den nådde inte upp till debutens nivå intressermässigt. Däremot skulle den göra sig utmärkt som film, bara omslagsbilden ger en hint om vinjetten.

Lihammer är en lovande författare helt enkelt. Att förklä det i deckarens form känns lika onödigt i båda böckerna. Men som jag skrev vid debuten, det är ju ett sätt att bli läst.


Läst 2015

Av violen - 11 juli 2015 13:15

   Marklund, Liza: Du gamla, du fria ***


Vet inte varför men plötsligt slutade jag läsa Liza Marklund. Eftersom hennes senaste ser intressant ut måste jag alltså omg läsa ikapp.

Och jag blev verkligen inte besviken på Du gamla, du fria. Otroligt, så skitigt intressant. Så det är så gisslandraman går till.  I verkligheten (?). Marklund har gjort ordentlig research så mest troligt är det verkligen nära sanningen.

En bok med många skeenden som vävs in i varandra. Och verkligen spännande. Läsvärd.


Läst 2015

Av violen - 10 juli 2015 09:30

   Kondo, Marie: Konsten att städa **


Jag fattar inte att jag än en gång tror att en bok ska lösa mina röjnings- och därmed städproblem. Det enda riktiga tips jag tar med mig är 1. att förvara saker vertikalt och 2. att verkligen känna efter vilka saker jag älskar och därmed verkligen vill ha kvar, killl your darlings gäller inte här.

Sen är det som vanligt, släng-släng-släng. Den som har flest sopsäckar vinner.

Trots att de tips som finns på bokomslagets flik verkar vettiga, försvinner de liksom i ett intet när boken svävar ut i avsked och tacksamhetsriter när saker ska slängas.


(Som yngst fick jag ju agera bra samvete åt syskon som ville bli av med saker, och det fick jag i boken veta verkligen inte är rätt. Puh, tack för det. Vad man gör när syskon efter 50 år kommer och frågar efter sakerna fick jag däremot inget svar på, synd! Det har hänt ja.)


Jag föredrar nog min egen långsamma väg. Plocka ner det som inte tilltalar mig i en påse och tar det till second hand. Jag gillar återbruk nämligen.


Läst 2015

Av violen - 9 juli 2015 16:30

  Modiano, Patrik: Dora Bruder ****


Jag får liksom inte nog av Modiano. I den här boken är förintelsen nära, närmare än i de andra tre jag läst. Ändå handlar den ju inte om det i första hand, utan om författarskapets uttryck, inspiration, tankegångar. Hur en tidningsnotis från länge sen kan resultera i en strålande text. Hur stor litteratur skapas.
Dessutom lägger jag nu märke till Modianos synsätt, han citerar:

På soffan i en bordell lägger han märke till en tyrolerhatt, ensam och löjeväckande. Flickorna paraderar förbi. "De är någon annanstans, som sömngångare, under narkos. sid 79


Jag har all förståelse för hennes inbrott. Min far och hans medhjälpare hade 1942 plundrat SKF:S förråd av kullager[...]De tyska förordningarna, Vichys lagar och tidningarnas artiklar tillerkände dem ingen annan status än pestsmittade och kriminella, alltså var det rätt och rimligt att de uppförde sig som laglösa för att överleva. Det hedrar dem. Och jag älskar dem för det. sid 97


Dora Bruder är både som litteratur och verklig person en solitär, men trots det en av många. Hon tangerar, i Modanios tolkning, en kvinnlig syn på Frankrike under krigsåren. Hon inspirerar till upptäcksfärder i andra verk och ibland känns boken essäliknande, dokumentärliknande, sanningsenlig med stråk av fiktion.

Modiano beskriver på sid 155 judevänner, ariska kvinnor som medsysterliknande tar på sig judestjärnan på ett provocerande sätt, på hundens halsband t.ex De blev alla skickade till lägret Dancy. De var kvinnor med enkla yrken men ett enormt mod. Heder åt dem.


Rekommenderas verkligen.


Läst 2015



Böcker av Modiano som jag läst hittills:

Nätternas gräs

Lilla Smycket

De yttre boulevarderna


Av violen - 6 juli 2015 21:30

   Olofsson, Elin. Till flickorna i sjön ***


Omtalad författare jag länge tänkt läsa och javisst, texten stack ut och det brände till ibland, oväntat och ett längre tag, som en av de brännässlor jag känt av i sommar. Men sen försvinner smärtan och därmed orden.


Helena tittade på huset, de tomma fönsterrutorna tittade tillbaka. De gamla fönstren satt kvar, trots att det drog så väldigt från dem, taket och ytterpanelen var också samma som förut. [...] Helena kastade en snabb blick på gäststugan, som en framtida hög med hundbajs låg den där, mindre än hon mindes den, men fortfarande brunlaserad, med ett grått plåttak. sid 182 pocketupplagan


Att återvända, att minnas, att försöka sätta ord på det vidriga. Att sakna, att ha gjort ett försök att få någon att lyssna på sanningen, men att inte vara värd ens den. Historien är inte ny men språket bränner till ibland. Som sagt.


Läst 2015

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards