Alla inlägg under december 2014

Av violen - 31 december 2014 19:01




Gott Nytt Läsår 2015!



önskar violen



med Saras ord:




 

Av violen - 31 december 2014 14:30

 Lästa böcker 2014

fetstilta rekommenderas


Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah *****

Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 ***

Andersson, Lena: Utan personligt ansvar ****

Appelqvist, Kristina: Minns mig som en ängel ***

Axelsson, Majgull: Jag heter inte Miriam ****

Barbara, Vanessa: Salladsnätter ***

Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel **

Boardy, Elin: Mary Jones historia ***

Bowen, James: Mitt liv med Bob *** Qdfjb

Buarque, Chico: Budapest ****

Cahalan, Susannah: Blackout, när min hjärna blev min fiende **** (Lz)

Catton, Eleanor: Repetitionen ****

Cole, Teju: Öppen stad *****

Dahlström, Magnus: Psykodrama ***

Einhorn, Stefan: Konsten att vara snäll ***

Einhorn, Stefan: Stenträdet ***

Ekström, Åsa: Sayonara, September ***
Eksvärd, Elaine: Vardagsmakt ***

Falkenland, Christine: Spjärna mot udden ***

Flynn, Gillian: Vassa föremål ***

Forsström, Tua: En kväll i oktober rodde jag ut på sjön ***

Fredriksson, Anna: Augustiresan***

Fridegård, Jan: En natt i Juli **** (stor text)

Galbraith, Robert: Gökens rop ***+

Gottfarb, Suzanne; En Stödstrumpas bekännelser ****

Grebe, Camilla / Leander - Engström, Paul : Handlaren från Omsk ***+

Green, John: Förr eller senare exploderar jag ****

Grenvall, Åsa: Deras ryggar luktade så gott ****

Griffiths Elly: De utstötta ***

Gunnarsson, Hans: Februari ***

Hannah, Sophie: Monogrammorden***

Heltne, Johan: Det finns ingenting att vara rädd för ***

Hemingway, Ernest: Den gamle och havet ***

Holmqvist, Ninni: Kostym ***

Jansson, Tove: Sent i november ***

Johansson, Anders: Göra ont: Litterär metafysik ****

Jungersen, Christian: Du försvinner ***

Kelly, Erin: Grenar av gift ***

Klaeson, Willy: Fängelsehästarna *** (Oeq)

Kling, Johan: Glasmannen ***

Lagerlöf, Selma: Tal vid Nobelfesten 10 december 1909 ***

Larsson, Åke: Blicken **** 

Lier-Horst, Jorn: Jakthundarna ***

Lindgren, Torgny: Klingsor **** (mp3)

Lindström, Merethe: Arkitekt ****

Locke, Attica: Svarta vatten ***

Lundgren, Åke: Zakris arv ***

Lönnqvist, Anna: Tills kärleken skiljer oss ***

McCullers, Carson: Balladen om det sorgsna kaféet ***

McCullers, Carson: Hjärtat jagar allena***

Miano, Leonora: nattens inre ****

Mjölner, Linda: Lilla Quains får en storebror ***

Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så ***

Mo, Johanna: Vänd om och var stilla ***

Modiano, Patrick: Lilla smycket ****

Modiano, Patrick: Nätternas gräs ***

Mortimer, Michael: Jungfrustenen ***

Naseh, Negar: Under all denna vinter ****

Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari ***

O´Farrell, Maggie: Sommaren utan regn ***

Olsson, Linda: I skymningen sjunger koltrasten ***

Rogan, Charlotte: Livbåten ***

Sand, Ilse: Kom närmare. ****(fackbok)

Sandberg, Kristina: Att föda ett barn ****

Sandberg, Kristina: Liv till varje pris ****

Sandberg, Kristina: Sörja för de sina ****

Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret ***+

Schulman, Ninni: Pojken som slutade gråta ***+

Schulman, Ninni: Svara om du hör mig ***

Stridsberg, Sara: Beckomberga ode till min familj ****

Strömstedt, Margareta: Majken en dag i maj ***  

Tardieu, Laurence: Sorgens förvirring ***

Thorell, Julia: Juni ***

Tóibín, Colm: En lång vinter ****

Utvik, Magnus: Tuktad till frihet ***

Wahlberg, Karin: Än finns det hopp ****

Westö, Kjell: Hägring 38 ****

Wikner, Pontus: Låsta lusthus ***

Williams, John: Stoner ****

Zeh, Juli: Stopptid ***

Av violen - 29 december 2014 16:45

   Grenvall, Åsa: Deras ryggar luktade så gott ****


Serieroman kallas den här tecknade boken. Den är oerhört gripande och avslöjande där den speglar ett slags trauma som åtminstone jag aldrig hört talas om, men som jag precis förstår. Och jag inser att, förmedlat på detta sätt, är det av en person som både kan och vill och vågar göra det.

Serier är svåra att beskriva kan jag tycka. Den här boken är likadan, den måste liksom läsas. Så gör det.

Jag tror att ditt liv kommer att förändras, vare sig du varit med om denna försummelse eller inser att du utövat den.


Läs!



Lästa böcker 2014

Av violen - 29 december 2014 16:30

   Lundgren, Åke: Zakris arv ***


För att riktigt uppskatta den här boken bör man nog vara född i norrlands inland eller i alla fall ha varma känslor för densamma. För här utforskar Lundgren sina förfäder och vill berätta sin släktsaga, i första hand för sina barn och barnbarn.


Lundgren, som jag läst många böcker av, skriver både lättsamt och eftertänksamt. Här finns som alltid en nyfikenhet på tingens ordning. Men kruxet är att den nyfikenheten säkert är utbredd bland de som känner till det Lundgren skriver om och så även hans egen släkt. Andra är nog inte speciellt fascinerade. Jag säger inte att boken bör läsas av enbart av de som är intresserade av författaren och ämnet. Men det underlättar.


Läst 2014


Av violen - 28 december 2014 20:45


Läsutmaning Läsettår 2014


Här kan du läsa vad jag tyckte om böckerna.


Januari: En morgon stod hon bara där: januari av Per Nilsson /ungdomsbok/

Februari: två berättelser av Hans Gunnarsson /skönlitteratur, äldre/

Mars, dikt av Carl Snoilsky /poesi/

April: Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 (fackbok)

Maj: Majken en dag i maj: Margareta Strömstedt /barnbok/

Juni: Juni av Julia Thorell /seriealbum/

Juli: En natt i juli av Jan Fridegård /svensk klassiker, stor text/

Augusti: Augustiresan av Anna Fredriksson (svensk kvinnlig författare)

September: Ekström, Åsa. Sayonara september  (manga)

Oktober: En kväll i oktober rodde jag ut på sjön av Tua Forsström  (dikter )

November: Sent i november av Tove Jansson (allåldersbok)

December: Lagerlöf, Selma. Tal vid Nobelfesten 10 december 1909 [Elektronisk resurs] / Nobelpristagares tal/


Min strategi var att blanda så många genrer som möjligt, vilket jag lyckades med.



Min favorit blev till slut denna: Fridegård, Jan: En natt i Juli



Av violen - 28 december 2014 19:15

   Locke, Attica: Svarta vatten ***


Trögläsning var det i första halvan av Svarta vatten. Men så plötsligt började det kännas intressant. Hur rasmotsättningarna tog sig uttryck i Texas under de dåtidsår som skildras här, där nutiden är 80-talet, det var riktigt intressant. Mordet och våldet och strejkerna fick stå tillbaka för dåtidens kamp, som helt klart var bokens behållning.


Jay drogs med i den första vågen av aktivism som vanlig medlem i SNCC, Student Non-violent Coordinating Committee, som hade en stark ställning på campus och i hela Södern. SNCC växte fram ur samma tradition som SCLC, Southern Christian Leadership Conference, som var den grupp dr King ledde under femtio- och sextiotalen. Det var en tradition som genomsyrades av övertygelsen att moralens kraft är ett reellt och mäktigt vapen, eller snarare av förhoppningen att det gick att få vita att för skams skull göra det rätta. sid 179


Locke har själv skrivit ett efterord i boken som beskriver den besvikelse som följde när medborgarrättsrörelsens kamp inte nådde ändå fram. Jag önskar det stått först för nånstans gav det på få rader en tillbakablick som inte boken tog upp förrän i mitten.


Läst 2014

Av violen - 20 december 2014 14:30

Spänningsutmaningen hos Mias bokhörna är klar.


Dessa deckare har jag läst

  • Januari : Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret; Här
  • Februari: Mortimer, Michael: Jungfrustenen  (mp3) Här
  • Mars Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så Här
  • April Ninni Schulman: Pojken som slutade gråta Här
  • Maj Mo, Johanna: Vänd om och var stilla Här
  • Juni Einhorn, Stefan: Stenträdet Här
  • Juli Wikner, Pontus: Låsta lusthus Här
  • Augusti Griffiths, Elly: De utstötta Här
  • September Flynn, Gillian: Vassa föremål Här
  • Oktober Hannah, Sophie: Monogrammorden Här
  • November Grebe, Camilla / Leander - Engström, Paul : Handlaren från Omsk Här
  • December Appelqvist, Kristina: Minns mig som en ängel Här

Överlag bra deckare, en del nya författare, en del välkända.


Här är länken till mina reflektioner.

Tack för en trevlig läsutmaning Mia!

Av violen - 16 december 2014 17:45

   Lagerlöf, Selma: Tal vid Nobelfesten 10 december 1909 ***


Såklart håller Lagerlöf sitt tal inom ramen för en historia där hennes döde far spelar sin roll som lyssnare. Samtidigt låter hon det hon vill säga om skrivandets embryo i hennes liv och följden av detta, läsandet av andra författare och språkets hjälpsamhet genomsyra det hon säger. Men, som sagt, självklart gör hon en berättelse av det hela!


Talet finns i fulltext här, där det också finns många andra verk att studera!

Nu har jag läst ett år, sammanfattning kommer!

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards