Direktlänk till inlägg 31 maj 2011
Böcker maj 2011
Cleeves, Ann: Dolda djup ***
Nilsson, Ola: Hundarna ***
Oates, Joyce Carol: En fager mö ***
Koontz, Dean: Donatorn ** (skräck)
Müller, Herta: Redan då var räven jägare **** (Nobelpristagarutmn, nobelpristagare)
Tegenfalk, Stefan: Nirvanaprojektet*** (deckare, ljudbok, recensionsex)
Krauss, Nicole: Det stora huset ****
Stenman, Majlis: Ekon från Kallkälldalen ***
Jägerfeld, Jenny: Här ligger jag och blöder *** (ungdomsbok, augustprisvinnare)
Hartnett, Sonya: Pojken i soffan **** (Lyrans jordenrunt)
Bäckman, Peter: Frostbett ***(*) (deckare)
Sabatini, Irene: Pojken på andra sidan *** (minegenafrika)
Doron, Lizzie: Varför kom du inte före kriget? ***
1 **
9 ***
3 ****
*****
6 svensk
7 utländsk
4 man
9 kvinna
- 12 olästa svenska kvinnliga författare
1 Augustpriset
Bibliophilas afrika
Biografi
Bokcirkel för alla
Bokcirkel SR
Bokcirkelonline
Bookerpristagare
3 Deckare
Debutant
Fackbok
1 Ljudbok
1 Lyrans jordenrunt
1 Min egen afrikautmaning
Min egen deckarutmaning
1 Nobelpristagare
Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
1 Recensionsex.
1 Skräck
Trilogiutmaning
2 Ungdomsbok
Två böcker stannar kvar efter den här månaden, deckaren Frostbett och Varför kom du inte före kriget? Inga högpoängare men ändå med en angelägenhet utöver det vanliga.
Mindre bra var Donatorn som jag läste enbart för transplantationsproblematiken. Men samtidigt har jag ju nu dessutom läst en bok av Koontz vilket jag velat göra länge.
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Lafon, Marie-Héléne: Källorna **** Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse. Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se