Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Månadsläsning Januari 2012

Av violen - 6 januari 2012 19:45

Månadsläsning Januari 2012

 
 
Nobelpristagarutmaningen hos Theresan
1. januari till mars  Hermann Hesse Stäppvargen
 

_______________________________________________

Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek


Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods


Extraläsning:
Älskar älskar inte: Nordiska ungdomsnoveller
__________________________________________________________

Strindbergutmaning hos Ord och inga visor

  • August Strindberg / Eftertankar om Strindberg: biografi av Lagercrantz 

_____________________________________________________


Kvartalsutmaning - min egen

(går det bra kanske det blir varannanmånads utmaning)


Kvartal 1:

Deckare Elias Palm Causa Mortis

Ungdom: Cirkeln:

Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts

Europa - Australien - Nordamerika: Indignation: Philip Roth (Nordamerika)

Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)

Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)

Fackbok Hedvall, Barbro.Vår rättmätiga plats : om kvinnornas kamp för rösträtt

Litterär pristagare: Ett annat liv av Per Olov Enquist Augustpriset 2008

------------------------------------------------------------------------------ 

Ny bok röstas fram varje månad

01-


__________________________________________________

Världens --------- bok

Ny bok röstas fram varje månad

01- Världens barnsligaste bok: Max Potta

__________________________________________


 
 
Bokdjungeln

Bokdjungeln

6 januari 2012 22:29

Vad fint och bra att du sprider olika bloggars utmaningar och månadsböcker. Tummen upp! :-)

http://www.bokdjungeln.wordpress.com

 
Helena, Massolit Förlag

Helena, Massolit Förlag

11 januari 2012 09:17

Ser fram emot att läsa recensionen av "Den felande länken"! Och så bra att jag blev påmind om "En gåtfull vänskap" också. Den har stått och väntat alldeles för länge i bokhyllan...

http://www.massolit.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Tisdag 14 maj 18:00

Grittiths, Elly: Blödande hjärtan   Tredje boken i Griffiths nya serie om Harbinder Kaur var riktigt förvirrande. Många personer var i gång med relationer som börjat under gymnasiet. Nu är det återträff och nån dör, men trots att jag ansträngde m...

Av violen - Måndag 13 maj 22:30

Hauptmann, Gerhart: Banvaktare Thiel ****   Det är inte alltid jag vet när och varför jag har böcker på lånehyllan, tar hem dem och ibland läser dem, ibland ger upp direkt och ibland hittar guldkorn.. Här kom det hem en novell av någon jag inte...

Av violen - Söndag 12 maj 16:30

Persson Giolito, Malin: Motiv   Jag lånar beskrivningen av boken hos Adlibris:     Tio berättelser om brott av författaren till "Störst av allt".    Vad händer om åttaåriga Lillan berättar sanningen om kvällen när hennes föräldrar hade ...

Av violen - Lördag 11 maj 16:15

Au, Jessica: Kallt nog för snö ****   För ett antal år sen skapade jag en kategori, vilsamma böcker. Dvs där böcker som ger lugn och ro ska anges. Det är inte många som platsat, men här kommer den andra.   För Aus bok är mild, lugn, vilsam oc...

Av violen - Fredag 10 maj 09:45

Mukasonga, Scholastique: Kackerlackorna ****   Madonnan vid Nilen och  Barfotakvinnan av Mukasonga har jag läst tidigare.  De var iofs intressanta, men lite svåra att komma in på livet. Den här boken var verkligen riktigt bra. Trots att det var s...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards