Direktlänk till inlägg 7 april 2015
Wahlberg, Karin: Livet går vidare ****
Än finns det hopp, första delen av serien Lasarettet, var otroligt bra. Likaså den här delen. Även om jag plötsligt la märke till vissa upprepningar, särskilt i början. Vilket förvånade mig lite. En liten dip i mitten men slutet var så fullt av action att jag bara måste läsa klart (gäsp). Ser såklart fram emot nästa och tyvärr sista delen.
Wahlberg lyckas beskriva så många företeelser, inställningen till abort t.ex Här är början till diskussionen om den fria aborträtten. Men även bortlämnande av barn förekom i stor utsträckning fortfarande.
Och läkarnas makt och ställning, jag har själv upplevt den från sängen vid den här tiden. Då var sköterskorna helt klart i underläge. Men de hade ansvaret minsann.
Wahlberg gräver verkligen i skiten, män som slår, män som nonchalerar, män som våldtar. Jag blir beklämd, hur mycket har ändrats egentligen?
Men det är kvinnorna det handlar om, även om männen är i centrum. Som då och för alltid.
Den här bokserien plus Kristina Strandbergs böcker om hemmafrun Maj är nog det viktigaste som skrivits på många år. Precis som Moa Martinson och Elin Wägner på sin tid kommer de här att ingå i en framtida feministisk kanon.
Läst 2015
Grittiths, Elly: Blödande hjärtan Tredje boken i Griffiths nya serie om Harbinder Kaur var riktigt förvirrande. Många personer var i gång med relationer som börjat under gymnasiet. Nu är det återträff och nån dör, men trots att jag ansträngde m...
Hauptmann, Gerhart: Banvaktare Thiel **** Det är inte alltid jag vet när och varför jag har böcker på lånehyllan, tar hem dem och ibland läser dem, ibland ger upp direkt och ibland hittar guldkorn.. Här kom det hem en novell av någon jag inte...
Persson Giolito, Malin: Motiv Jag lånar beskrivningen av boken hos Adlibris: Tio berättelser om brott av författaren till "Störst av allt". Vad händer om åttaåriga Lillan berättar sanningen om kvällen när hennes föräldrar hade ...
Au, Jessica: Kallt nog för snö **** För ett antal år sen skapade jag en kategori, vilsamma böcker. Dvs där böcker som ger lugn och ro ska anges. Det är inte många som platsat, men här kommer den andra. För Aus bok är mild, lugn, vilsam oc...
Mukasonga, Scholastique: Kackerlackorna **** Madonnan vid Nilen och Barfotakvinnan av Mukasonga har jag läst tidigare. De var iofs intressanta, men lite svåra att komma in på livet. Den här boken var verkligen riktigt bra. Trots att det var s...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se