Direktlänk till inlägg 1 januari 2019
Baileys Womens price for fiction (juni)
Women's Prize for Fiction
.
2023 Barbara Kingsolver Demon Copperhead
2022 Ruth Ozeki The Book of Form and Emptiness.
2021: Susanna Clarke Piranesi.
2020: Maggie O’Farrell: Hamnet
2019: Tayari Jones: An American Marriage Ett amerikanskt äktenskap läst
2018: Kamila Shamsie: Home fire Vår älskade
2017: Naomi Alderman: Makten läst
2016: Lisa McInerney: The Glorious Heresies (ej översatt)
2015: Ali Smith: How to be Both (ej översatt)
2014: Eimear McBride: A Girl is a Half-Formed Thing (ej översatt)
2013: A.M.Homes (USA?) May We Be Forgiven (ej översatt)
2012: Madeline Miller (America) The Song of Achilles (Ej översatt - debut)
2011: Téa Obreht (Serbien/USA) - The Tiger’s Wife (Tigerns hustru)
2010: Barbara Kingsolver: Lacuna (ej översatt)
2009: Marilynne Robinson – Home (Hemma)
2008: Rose Tremain - The Road Home (ej översatt)
2007: Chimamanda Ngozi Adichie - Half of a Yellow Sun (En halv gul sol)
2006: Zadie Smith - On Beauty (Om skönhet)
2005: Lionel Shriver - We Need to Talk About Kevin (Vi måste prata om Kevin)
2004: Andrea Levy - Small Island (ej översatt)
2003: Valerie Martin - Property (Ägodel)
2002: Ann Patchett - Bel Canto (Bel Canto)
2001: Kate Grenville - The Idea of Perfection (ej översatt)
2000: Linda Grant - When I Lived in Modern Times (När jag levde i modern tid)
1999: Suzanne Berne - A Crime in the Neighborhood (ej översatt)
1998: Carol Shields - Larry's Party (Larrys gäster)
1997: Anne Michaels - Fugitive Pieces (Minnen av flykt)
1996: Helen Dunmore - A Spell of Winter (ej översatt)
Persson Giolito, Malin: Motiv Jag lånar beskrivningen av boken hos Adlibris: Tio berättelser om brott av författaren till "Störst av allt". Vad händer om åttaåriga Lillan berättar sanningen om kvällen när hennes föräldrar hade ...
Au, Jessica: Kallt nog för snö **** För ett antal år sen skapade jag en kategori, vilsamma böcker. Dvs där böcker som ger lugn och ro ska anges. Det är inte många som platsat, men här kommer den andra. För Aus bok är mild, lugn, vilsam oc...
Mukasonga, Scholastique: Kackerlackorna **** Madonnan vid Nilen och Barfotakvinnan av Mukasonga har jag läst tidigare. De var iofs intressanta, men lite svåra att komma in på livet. Den här boken var verkligen riktigt bra. Trots att det var s...
2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...
Månadsläsning april 2024 Beskow, Elsa: Flickornas katt *** (Litteraturbanken) novellHighsmith, Patricia: Mings största kap **** novellKawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***Galgut, Damon: I ett främmande rum ****Indridasson, Arnaldur: Tyst som muren ...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se