Alla inlägg under januari 2020
Arbetarlitteraturen och klassamhället Magnus Nilsson
Alakoski, Susanna, Svinalängorna, Stockholm: Norsteds 2006
Alvares, Amalia, Fem papperslösa kvinnors historier, Malmö: Tusen serier 2013.
Beischer, Sara, Jag ska egentligen inte jobba här, Stockholm: Ordfront 2012.
Bogdanska, Daria, Wage Slaves, Stockholm: Galago 2016
Boss, Emil, Acceleration, Stockholm: Lejd 2017.
Det arbetande folket, red. Victor Estby, Sundsvall: Föreningen Arbetarskrivare 2014.
Efter oss, red. Victor Estby, Sundsvall: Föreningen Arbetarskrivare 2016.
Ericsson, David, Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?, Göteborg: Lindelöw 2015.
Ericsson, David, Taxfree, Stockholm: Ordfront 2004.
Fri höjd och 18 andra noveller, Stockholm: En bok för alla 2015.
Hamberg, Maria, Drömfabriken, Stockholm: Ordfront 2010.
Hamberg, Maria, På väg till natten, Stockholm: Bäckström 2002.
Hållander, Marie, Tjänster i hemmet, Göteborg: Kabusa böcker 2013.
Johansson, Henrik, Av kött och blod, Stockholm: Federativs 2013.
Jordahl, Anneli, Som hundarna i Lafayette Park, Stockholm: Norstedts 2016.
Jönsson, Johan, Efter arbetsschema, Stockholm: Bonniers 2006.
Landet som sprängdes, red. Victor Estby, Sundsvall: Föreningen Arbetarskrivare 2012.
Linderborg, Åsa, Mig äger ingen. Stockholm: Bonniers 2007.
Lundberg, Kristian, Yarden, Eslöv: Brutus Östlings bokförlag Symposion 2009.
Lösa förbindelser. Om kampen för fasta förhållanden i handeln, red. Jenny Wrangborg, Stockholm: Leopard 2017.
Norin, Marie, 11.05.05–14.10.17, Stockholm: Lejd 2015
Persson, Cecilia, Att bära sin egen kropp – en rapport, Torsby: Heidrun 2013.
Petersson, Erika, Drottningen i kassan, Stockholm: Galago 2017.
Petersson, Hanna, ”Pigan” http://klubbhanna.blogspot.se/2012/01/hela-serien.html
Rådberg, Helene, Det gula rummets små terapistycken, Stockholm: Wahlström och Widstrand 2008.
Räihä, Freke, Hem för vård och omsorg, Malmö: Smockadoll 2017.
Sattarvandi, Hassan Loo, Belägring, Stockholm: Bonniers 2011.
Sattarvandi, Hassan Loo, Still, Stockholm: Bonniers 2008.
Skarpt läge, red. Victor Estby, Älvsjö: Föreningen Arbetarskrivare 2010.
Todorov, Anamarija, Fröken Forever, Malmö: Rastlös Förlag 2017.
Var ligger min arbetsplats i morgon?, Stockholm: Premiss i samarbete med Kommunalarbetaren 2013.
Wrangborg, Jenny, Kallskänken, Stockholm: Kata 2010.
101 finlandssvenska böcker från självständighetens alla årtionden!
Klicka på omslaget om du vill veta mera om boken, eller läsa nya eller samtida recensioner.
Se även Yles 101 böcker och Kirjasampos tips på finska böcker från 1917–2017!
Ingrid skriver om klassiker, vilket alltid gör mig nyfiken: såpass att jag idag kopierar hela listan och avvaktar tillfälle att läsa den ena eller andra boktiteln!
Till min stora fasa (nåja) och förvåning har jag bara läst fyra! Unga kvinnor kan jag ha läst för många år sen men vet inte säkert.......
Tack för den listan Ingrid!
Nu gäller det alltså amerikanska författarinnor och urvalet är gjort av tidskriften Le Magazine Littéraire. Det har alltså fransk "touche". Romanerna är upptställda i kronologisk ordning och jag använder mig av den svenska titeln för i nästan alla fall finns en svensk översättning.
1. Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe (1852)
2. Unga kvinnor av Louisa May Alcott (1868)
3. Min Antonia av Willa Cather (1918)
x4. Oskuldens tid av Edith Wharton (1920)
5. Herrar föredrar blondiner av Anita Loos (1925)
6. The Making of Americans av Gertrude Stein (1925) här hittade jag ingen svensk översättning.
7. Levande begråtna av Dorothy Parker (1930)
8. Charleston (Save Me the Waltz) av Zelda Fitzgerald (1932)
9. Imitation of Life av Fannie Hurst (1933)
10. Nattens skogar av Djuna Barnes (1936)
11. Borta med vinden av Margaret Mitchell (1936)
12. Spegling i ett gyllne öga av Carson McCullers (1941)
13. Två allvarligt sinnade damer av Jane Bowles (1943)
14. Främlingar på tåg av Patricia Highsmith (1950)
15. Blodsbunden av Flannery O'Connor (1952)
16. Dödssynden (To Kill a Mockingbird) av Harper Lee (1960)
17. Narrskeppet av Katherine Anne Porter (1962)
18. Jag vet varför burfågeln sjunger av Maya Angelou (1969)
19. Fåglar av Mary McCarthy (1971)
20. The Front Runner av Patricia Nell Warren (1974)
x21. Sita av Kate Millett (1977) Millett är feminist (radikal). Flera böcker av henne finns i svensk översättning.
22. Solomons sång av Toni Morrison (1977)
23. En gång är inte nog av Jacqueline Susann (1977) Chicklit från 70-talet.
24. Utrikes förbindelser av Alison Lurie (1984) Belönad med Pulitzerpriset.
25. Maskindrömmar av Jayne Anne Phillips (1984)
26. The Collected Stories av Grace Paley (1994)
27. Postcards av Annie Proulx (1992) Debutboken från 1992.
28. My Brother av Jamaica Kincaid (1997) Ännu inte översatt till svenska. Kincaid är från Antigua men har bott i USA sedan hon var tonåring.
29. Une Américaine à Paris av Diane Johnson (som är mycket lättare att hitta i fransk version än i engelsk och någon svensk översättning ser inte ut att finnas) (1997)
30. Blonde av Joyce Carol Oates (2000)
31. När kejsaren var gudomlig Julie Otsuka (som bland annat handlar om andra världskriget och interneringen av japaner i USA) (2002)
äldre
Thomas Pynchon, 'Gravitationens regnbåge'
Målarens döttrar av Anna-Karin Palm
Nice Work av David Lodge
Peter Nilsson: Den gamla byn
Jane Smiley: Den sanna historien om Lidie Newtons öden och äventyr
Simone och jag av Åsa Moberg
Franska favoriter LYRAN /läst alla
Mannen som planterade träd av Jean Giono
Älskaren av Marguerite Duras
Lilla smycket av Patrick Modiano
Såningmannen av Violette Ailhaud
Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Madame Bovary av Flaubert
Thérèse Raquin Zola
Candide av Voltaire
Pawana av Le Clézio
Fallet av Albert Camus
Med livet framför sej av Émile Ajar
Sal 2 av Julie Bonnie
Reaktorn av Élisabeth Filhol
Bonjour tristesse av Françoise Sagan
Hemligheten av Philippe Grimbert
Sartres debutpjäs Flugorna
Misstag i Moskva av Simone de Beauvoir
----------------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=w3sOZT-n98s
Olsson, Linda: En syster i mitt hus
Enright, Ann: Den gröna vågen
Wieringa, Tommy: Det här är namnen
O´neill, Louise: Hon bad om det
Lihammar, Anna: Där gryningen dröjer
Burman, Karl Almén: Kaufmanns utvalda
Berlin, Lucia: Handbok för städerskor (noveller)
Griffiths, Elly: En kvinna i blått
Wahlberg, Karin: Cancerland
Olofsson, Clark: Vafan var det som hände
Douglas Foley Bårhuset
Och från Spanien till grannlandet Italien. Antal Szerbs Det tredje tornet: en resa i Italien1936 är reseberättelsen som ligger till grund för författarens mästerverk Resa i månljus,som utkom året därpå. Tankar, anteckningar och funderingar kring ett Europa i förändring. Lika aktuell idag som då.
Och så lite förhandsinformation om vår spännande höst. På årets bokmässa i Göteborg får vi fint besök. I samband med att hans lovordade roman Den tid då ljuset avtar släpps på svenska kommer Eugen Ruge dit för att bland annat samtala med Yukiko Duke, redaktör på Vi Läser. Romanen, som kallats en ny Buddenbrooks har belönats med prestigefyllda utmärkelser som Deutscher Buchpreis och Alfred Döblin-priset
http://bibliophilia.se/?p=1097
Lispector: Blåsa liv
Hatoum: Den förtrollade staden
Azevedo: Livet i ett riskorn
Brasilianska författare
Falkenland, Christine: Min skugga*** En bok full av sorgsen tragik. Fast ibland känns det som en slags ondska vilar över alltihop. Är kvinnan bara ond eller är hon ett offer? Hennes lyte färgar hennes liv med bitterhet, kanske behövs även en sådan här berättelse i denna tid när alla ska klara allt. Kanske finns det ändå förmildrande omständigheter i livet.... 2000
Falkenland Christine: Själens begär**(*) Usch, den här boken var ju otäck! Vad är det egentligen, ett försök till en fallstudie av en psykopats inre tankar? Ett sätt att skildra ett förlopp som till anledning har att efteråt kunna ställa alla de utnyttjade kvinnornas frågor? Varför bjöd hon in honom? Varför lät hon honom stanna kvar? Varför lät hon honom smita? osv. osv. Den tredje stjärnan enbart för att det korta meningarna fördjupar känslan av meningslöshet, och trots allt gör boken läsvärd, för språkets skull. 2001
Falkenland, Christine: Öde **(*) Falkenlands två tidigare böcker har gett mig kalla kårar, de har varit så utstuderat onda att jag väntade mig nåt liknande med den här. På ytan är den här boken inte alls så, den handlar om en kvinna som går i psykoanalys. Men på djupet handlar även den om ondska, religiös sådan. Oförsonlighet, skam, skuld, fördömanden. Och en förskjuten människa med sitt krossade olyckliga liv. Osökt går tankarna till Knutby, även om själva historien ter sig lite annorlunda så är det samma utfrysningsmekanismer som verkar ha slagit till där.......de kristna människornas utfrysning......
Varför det inte blir tre hela stjärnor beror på att inget riktigt slut finns, jag hade innerligen hoppats på mer ljusning för huvudpersonen, och kanske det ljusnade men det var bara sånt man fick komma på själv i så fall.......2004
Falkenland, Christine: Trasdockan *** Det bästa eller vad man ska säga med Falkenlands böcker är att man glömmer dem när man läst dem. De andra böckerna jag läst tidigare minns jag ingenting av hur jag än försöker komma på vad de handlade om. Det kanske är en skyddsmekanism för de är verkligen ingen trevlig läsning. Den ena boken är värre än den andra dessutom.
Den här hade helt klart kvalitéer, Falkenland skriver en tät prosa och tränger under huden på sina personer. Här får man lära känna en verklig h*ra, så som en sådan ser ut i omvärldens ögon. Och även i sin egen. Utan förmåga att sätta gränser, med en stark längtan att känna och uppleva kärlek, något som aldrig händer.......Det är rasande skickligt skildrat , utan förmildrande omständighet. Eller de finns men gör ändå inte att man får nån vidare sympati. Och sanningen är att dessa kvinnor existerar överallt omkring oss. Och att de utnyttjas hela tiden.........De är så långt borta från Madonnan som man kan komma...... 2007
Falkenland, Christina:Vinterträdgården ** Årets första bok tilltalade mig inte alls, inte på något sätt. Falkenlands böcker brukar beröra en på ett kusligt sätt och ge en ett visst mått av illamående. Sen brukar man glömma dem, kanske av självbevarelsedrift. Den här boken om den medelålders kvinnan som kommer ut, blandat med långa poesistycken, var inte alls i närheten av hennes andra böcker, nej hade den varit tjockare hade jag gett upp. Jag är också så hetero att de mer intima inslagen inte tilltalade mig ett dugg. (upptäckte jag).2009
http://violensboksida.bloggplatsen.se/2011/10/02/6359202-falkenland-christine-sfinx/
Eyvind Johnson
Avsked till Hamlet : en historia om en ungdom | Johnson, Eyvind | Hc | 1930 |
Berättaren Eyvind Johnson : en kort vägledning | Lindberger, Örjan | Gcz Johnson, Eyvind | 1999 |
Bobinack | Johnson, Eyvind | Hc | 1932 |
Drömmar om rosor och eld | Johnson, Eyvind | Hc | 1949 |
Favel ensam : en roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1968 |
Fem dramer | Sartre, Jean-Paul | Hce.02 | 1964 |
De fyra främlingarna | Johnson, Eyvind | Hc | 1924 |
Gatan fri : en roman om hur Tyskland blev nazistiskt | Türk, Werner | Hce | 1934 |
Grupp Krilon : roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1941 |
Hans nådes tid | Johnson, Eyvind | Hc/TC | 1999 |
Hans nådes tid : roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1960 |
Hemligskrivaren : en essä om Eyvind Johnson | Munkhammar, Birgit | Gcz Johnson, Eyvind | 2000 |
Herr Clerk vår mästare : en gruppering | Johnson, Eyvind | Hc | 1998 |
Här har du ditt liv! | Johnson, Eyvind | Hc | |
Här har du ditt liv! | Johnson, Eyvind | Hc | |
Ivar och Eyvind : en bok om relationen mellan Sveriges två största arbetarförfattare | Lagerberg, Hans | Gcz Lo-Johansson, Ivar | 2003 |
Jorden runt på 80 dagar [Ljudupptagning] | Verne, Jules | uHce/LC | 2006 |
Jorden runt på 80 dagar [Ljudupptagning] | Verne, Jules | uHce/LK | 1996 |
Kommentar till ett stjärnfall | Johnson, Eyvind | Hc | 1929 |
Krilon : en roman om det sannolika | Johnson, Eyvind | Hc | 1948 |
Krilon själv : roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1943 |
Krilons resa : roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1942 |
Livsdagen lång : en roman, berättad i Rom | Johnson, Eyvind | Hc | 1964 |
Lägg undan solen : roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1951 |
Minnas : en roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1928 |
Molnen över Metapontion | Johnson, Eyvind | Hc | 1957 |
Muren | Sartre, Jean-Paul | Hce | 1946 |
Människan i tiden : Eyvind Johnsons liv och författarskap 1938-1976 | Lindberger, Örjan | Gcz Johnson, Eyvind | 1990 |
Natten är här | Johnson, Eyvind | Hc | 1932 |
Nattövning | Johnson, Eyvind | Hc | 1938 |
Norrbottningen som blev europé : Eyvind Johnsons liv och författarskap till och med Romanen om Olof | Lindberger, Örjan | Gcz Johnson, Eyvind | 1986 |
Novellanalyser | Red. | Gc | 1970 |
Nu var det 1914 | Johnson, Eyvind | Hc | 1934 |
Några steg mot tystnaden : en roman om fångna | Johnson, Eyvind | Hc | 1973 |
Olibrius och gestalterna : tidiga berättelser | Johnson, Eyvind | Hc | 1986 |
Porträtt | Johnson, Eyvind | Ls | 2004 |
Regn i gryningen : en roman | Johnson, Eyvind | Hc | 1933 |
Romanen om Olof | Johnson, Eyvind | Hc | 1945 |
Romanen om Olof [Ljudupptagning] | Johnson, Eyvind | Hc/TC | 2002 |
Romanen om Olof. Vol. 1 | Johnson, Eyvind | Hc | 1934 |
Romanen om Olof. Vol. 2 | Johnson, Eyvind | Hc | 1936 |
Romantikern Eyvind Johnson : tre studier | Stenström, Thure | Gcz Johnson, Eyvind | 1978 |
Romantisk berättelse | Johnson, Eyvind | Hc | 1953 |
Se dig inte om! | Johnson, Eyvind | Hc | 1914 |
Se dig inte om! | Johnson, Eyvind | Hc | |
Sju liv | Johnson, Eyvind | Hc | 1944 |
En sjöman går i land | Sandemose, Aksel. | Hce | 1935 |
Slutspel i ungdomen | Johnson, Eyvind | Hc | 1914 |
Slutspel i ungdomen | Johnson, Eyvind | Hc | |
Soldatens återkomst ; Noveller | Johnson, Eyvind | Hc | 1974 |
December månads läsning
Zeh, Juli: Tomma hjärtan ****
Skogstad, Susanne: Svartstilla ****
Bodström, Thomas: När folkmordet kom till Sverige *** Oer
Moström, Jonas: Svart cirkel (ljud)
Moström, Jonas: Hjärtats mörker (ljud)
noveller:
NÄSTAN ALLA DESSA KOMMER FRÅN NOVELLIX JULKALENDER 2019
Nicholls, David: Samma tid nästa vecka *** novell
Almgren, Hanna: Silverresenären ***novell
Söderberg, Hjalmar: Pälsen, Syndens lön och Kyssen **** novell
Lindberg, Stefan: Till havet **** novell
Krusenstjerna, Agnes von: Förlorade sonens återkomst *** novell
Stig, Oline: Hägring *** novell
Eriksson, Hanna: Shoot the messenger *** novell
Lindgren, Astrid: I Skymningslandet **** novell
Moberg, Vilhelm: Den riktiga jultomten *** novell
Rydberg, Viktor: Lille Viggs äventyr på julafton *** novell
Bäst: Zeh, Juli: Tomma hjärtan ****( Dystopi med framförhållning, dvs det kommer att komma många fler i den här genren och då förstår alla den här.)
Mindre bra: Conan Doyle, Arthur: Den blå karbunkeln (sherlock holmes) ** novell
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se