Direktlänk till inlägg 15 december 2021

Cline, Emma: Harvey

Av violen - 15 december 2021 21:16

Cline, Emma: Harvey ***

 

Harvey Weinsteins tankar handlar denna bok om. Precis som Flickorna av Cline, som handlade om Manson sekten, är den ett försök att skildra något inifrån, hur det kunde hända. Och under årens lopp har man kommit en bra bit på väg att förstå hur helt annorlunda sexförbrytare, pedofiler, sektledeare tänker. Som uttalade narcissister/psykopater är de fast i sina egna tankar och betraktar omgivningen som enbart tjänare åt dem själva. 


Därför gav inte denna bok så mycket som jag hade hoppats, men den var ändå läsvärd. Dessutom var den kort, vilket inte är så vanligt, så det kanske kan vara ett tips till den som inte läser så mycket men ändå är intresserad av allt som har med Metoo att göra. Kanske borde den benämnas novell, funderar Aftonbladets kultursida. Och visst, nu när de säger det så är den mer skriven som en novell. Men innehållet äger romanens självklara respekt, den förmedlar ändå en sanning som en novell inte riktigt når upp till. Känner jag.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Söndag 12 maj 16:30

Persson Giolito, Malin: Motiv   Jag lånar beskrivningen av boken hos Adlibris:     Tio berättelser om brott av författaren till "Störst av allt".    Vad händer om åttaåriga Lillan berättar sanningen om kvällen när hennes föräldrar hade ...

Av violen - Lördag 11 maj 16:15

Au, Jessica: Kallt nog för snö ****   För ett antal år sen skapade jag en kategori, vilsamma böcker. Dvs där böcker som ger lugn och ro ska anges. Det är inte många som platsat, men här kommer den andra.   För Aus bok är mild, lugn, vilsam oc...

Av violen - Fredag 10 maj 09:45

Mukasonga, Scholastique: Kackerlackorna ****   Madonnan vid Nilen och  Barfotakvinnan av Mukasonga har jag läst tidigare.  De var iofs intressanta, men lite svåra att komma in på livet. Den här boken var verkligen riktigt bra. Trots att det var s...

Av violen - Fredag 3 maj 12:45

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Onsdag 1 maj 12:38

Månadsläsning april 2024 Beskow, Elsa: Flickornas katt *** (Litteraturbanken) novellHighsmith, Patricia: Mings största kap **** novellKawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***Galgut, Damon: I ett främmande rum ****Indridasson, Arnaldur: Tyst som muren ...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards