Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Norlin, Annika: Arvsled **** novell
Wahlberg, Karin: En god man (d)
Galgut, Damon: Bedragaren ****
Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna *** novellsamling
Bra: Galgut, Damon: Bedragaren **** Återigen en riktigt bra bok. Beskriver ett Sydafrika som skrämmer i nutid.
Mindre bra: Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna *** Lite väl komplicerade noveller, ingen av dem stannade kvar tyvärr.
Undset, Sigrid: Småflickor *** novell
Lettland berättar: Människomuseet : fjorton noveller / urval: Juris Kronbergs ***
Marquez, Gabriel Garcia: Kvinnan som kom klockan sex. *** novell
Keegan, Claire: Det tredje ljuset/Små ting som dessa ****
Oscarson, Stina: Det perfekta plåstret ****
Lavrentieva, Olga: Survilo. Mormors berättelse om livet under Stalin *** grafisk
Salihu, Diamant: Alla måste dö ****
Kristof, Agota: det kan kvitta ***
Furmark, Anneli: Gå med mig till hörnet *** grafisk
Habila, Helon: Resenärer ****
Bra: Habila, Helon: Resenärer **** Så bra den här boken var. Läs både den och I väntan på en ängel av samma författare
Mindre bra: Marquez, Gabriel Garcia: Kvinnan som kom klockan sex. *** novell Ganska så ointressant
Moström, Jonas: Den omänsklige d
Cline, Emma: Harvey ***
Griffiths, Elly: Nattfalkarna d
Mann, Thomas: Järnvägsolyckan *** novell
Tokarczuk, Olga: En sann historia *** novell
Bra: Deckarna av Moström och Griffiths ljudböcker som underlättade julstöket
Mindre bra: Cline, Emma: Harvey *** Inte alls det jag förväntat mig
Larsson, Åsa: Fädernas missgärningar
Jonsson, Mats: När vi var samer ****
Lodenius, Anna-Lena: En värmländsk Hitler ***
Stark månad
Bra: Jonsson, Mats: När vi var samer Mycket intressant om samernas historia.
Mindre bra: Lodenius, Anna-Lena: En värmländsk Hitler En bok som beskriver något jag inte hört talas om tidigare. Dock lyssnade jag på den och det blev så pass splittrat att jag inte riktigt kunde hålla tråden i denna skrämmande bok.
Gurnah, Abdulrazak: Burar **** (novell)
Offill, Jenny: Väder ****
Karlsson, Jonas: Nya människor i fel ordning ****
Batthyany, Sacha: Och vad har det med mig att göra? ***
Indridason, Arnaldur: Flickan på bron
Rogeman, Anneli: Mönstersamhället ***
Stark månad
Bra: Gurnah, Abdulrazak: Burar Nobelpristagarens novell var bra, men krävde ändå en omläsning för att bli ihågkommen.
Mindre bra: Indridason, Arnaldur: Flickan på bron För att vara en deckare riktigt bra. Men med fem så starka motståndare hade den inte en chans.
Kankimäki, Mia: Kvinnor jag tänker på om natten ****
Ruge, Eugen: Metropol ****
Hawkins, Paula: Ur förtärande eld
Ekman, Kerstin: Löpa varg
Modiano Patrick: Osynligt bläck
Bra: Ekman, Kerstin: Löpa varg En mycket bra läsmånad, jag kunde ha motiverat alla **** till den bästa. Men den som kommer att stanna kvar längst och rekommenderas mest är ändå Löpa varg
Mindre bra: Hawkins, Paula: Ur förtärande eld Lite orättvist mot Hawkins för de fyra andra krossade såklart en medioker deckare. Men det är bara den som jag skulle ha klarat mig utan.
Berg, Aase: En uppblåst liten fittas memoarer ***
Lindén, Axel: Tillstånd ****
Kölén, Anna: Ingen kommer att tro dig ***
Cummins, Jeanine: Amerikansk jord *****
Wahldén, Christina: Nämn inte de döda
Lafon, Marie-Hélene: Min sons historia ****
Min syster, seriemördaren: Braithwaite,Oyinkan
Järvinen, Anna: dröm natten till idag ****
Stonex, Emma: Fyrvaktaren ***
Bäst: Cummins, Jeanine: Amerikansk jord ***** Kandidat till årets bästa bok.
Mindre bra: Stonex, Emma: Fyrvaktaren *** Fyrar är inte min grej helt enkelt.
Månadsläsning juni 2021
Engberg, Martin: En enastående karriär ***
Mukasonga, Scholastique: Madonnan vid Nilen ***
Baron, Elliot: Vi kommer med hjärta hem till dig ****
Lundberg, Andreas: Gerontion ****
Dean, Abigail: Flicka A ***
Smedberg, Åke: Jag faller som en sten genom tiden genom livet ***
Levlin, Kurt: Det skrivs alldeles för få dikter om dig ****
Bäst: Levlin, Kurt: Det skrivs alldeles för få dikter om dig **** Insiktsfulla rader att ta till sig och utröna. Så bra.
Mindre bra: Mukasonga, Scholastique: Madonnan vid Nilen *** Hade hoppats på något helt annat. Tillförde inget nytt till mina Rwanda funderingar.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se