Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Adolfsson, Maria: Felsteg
Lykke, Nina: Nej och åter nej ***
Liptrot, Amy: Utvägen - dagarna på Orkney ***
Andersson, Lena: Sveas son ***
Hermele, Kennet: En shtetl i Stockholm ***
Jackson, Stina: Silvervägen
Bäst: Hermele, Kennet: En shtetl i Stockholm *** (Jag ville läsa om judendomen och fick det)
Mindre bra: Andersson, Lena: Sveas son *** (Andersson kan så mycket bättre.)
En ovanligt svag månad.
| ||||
Barry, Sebastian: Den hemliga skriften *****
Durrant, Sabine: En oskyldig lögn
Hiekkapelto, Kati: De försvarslösa
Unge, Mirja: Jag går och lever ****
Cusk, Rachel: Konturer ***
Karam, Balsam: Händelsehorisonten ***
Stamm, Peter: Ta vägen ***
Barbal, Maria: Som en sten i ett jordskred ***
Berge, Lars: Vargattacken ****
Bäst: Barry, Sebastian: Den hemliga skriften ***** (Irlands historia väcker alltid känslor. En riktig historia, välskriven))
Mindre bra: Stamm, Peter: Ta vägen *** och Cusk, Rachel: Konturer ***. (Stamm var lite väl grabbig och
Cusk inte så bra som jag trott.)
| ||||
|
Fors, Mats: Natt över Oslo ****
Keilson, Hans: Vedersakarens död ****
Willows, Elin: Inlandet ****
Bakker, Gerbrand: Däruppe är det tyst ***
Wells, Benedict: Ensamhetens slut. ****
Jessen, Ida: En ny tid ****
Isakstuen, Monica: Var snäll mot djuren ***
Linnea Axelsson: Aednan ****
Aquilonius, Charlotte: Här kommer natten
Bracht, Mary Lynn: Vit Krysantemum ***
Mangan, Christine: I Tanger
Bäst: Keilson, Hans: Vedersakarens död Den hade helt klart något bestående.
Mindre bra: Mangan, Christine: I Tanger
| ||||
|
| |||
|
|
Lidbeck, Agnes: Förlåten ***
Dahlström, Magnus: Hemman ****
Roos, Anna: Pakt
Luiselli, Valeria: De tyngdlösa ***
Hesselholdt, Christina: Sällskapet ****
De Jong, Nila: Trädet och vinrankan ****
Lundberg, Ulla-Lena: Is ***
Levlin, Kurt: Dröm 19 ****
Falkenland, Christine: Själasörjaren ***
Hage, Anna: 30 år av tystnad **** Lz
Unge, Christian: Har jag en dålig dag kanske någon dör *** (Lz)
Bäst:
De Jong, Nila: Trädet och vinrankan ****
och
Levlin, Kurt: Dröm 19 ****
Mindre bra:
En stark månad såtillvida att ingen bok stack ut som dålig.
| ||||
Bohlin, Rebecka & Berg, Sara: Fem härskartekniker *** (Doe)
Dahlström, Christian: Kalla mig galen *** (Vla)
Benedictus, Leo: Låt mig
Barnes, Julian: Tidens larm ***
Modan, Rutu: Egendomen *** Hci
Modiano, Patrick: Straffeftergift ****
Beard, Mary: Kvinnor och makt ****
Bäst:
Beard, Mary: Kvinnor och makt **** (glad att jag äger, vill läsa igen)
Modiano, Patrick: Straffeftergift **** (lika bra som all Modianos böcker, och ger dessutom en bakgrund till hans ständigt berättade historia)
Mindre bra:
Dahlström, Christian: Kalla mig galen *** (Vl) (Gillade inte titeln och innehållet var lite väl tunnt.)
| ||||
|
|
| ||
Seethaler, Robert: Ett helt liv ***
Motturi, Alexander: Broder ****
Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr ****
Malmström, Stefan: Hjärntvättad
Bäst: Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr **** Bra, läsvärd helt klart. (Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris i år)
Mindre bra: Seethaler, Robert: Ett helt liv *** (Bra iofs men förväntningarna jag hade var nog för höga)
|
| |||
Holmberg Bo R: Inte långt från älven **'*
Casserfelt, Susan: Den tatuerade cirkeln
Uusma, Bea: Expeditionen Min kärlekshistoria illustrerad upplaga Ns ****
Wahlberg, Karin: Lätta ditt hjärta ****
Boije af Gennäs, Louise: Blodlokan
Holmström, Johanna: Själarnas ö ***
Gide, André: Pastoralsymfonien ****
(red) Freeman, John: Freemans - Den nya litteraturens framtid ****
Hamid, Mohsin: Exit väst ****
Bäst: (red) Freeman, John: Freemans - Den nya litteraturens framtid **** Många bra böcker den här månaden, även deckarna var bra. Men det här boken gav absolut mest! Om du är nyfiken på nya litteratur, läs den!
Mindre bra: Holmström, Johanna: Själarnas ö *** Inte alls dålig men hade svårt att hävda sig bland de andra.
|
| |||
Searle, Nicholas: En förrädare i familjen
Teir, Philip: Så här upphör världen ***
Indridason, Arnaldur: Det tyska huset
Salomonsson, Anita: Skärvor av liv ***
Niemi, Mikael: Koka björn ****
Yanagihara, Hanya: Ett litet liv ****
Murakami, Haruki: Män utan kvinnor ***
Ishiguro, Kazuo: Nocturner ***
Casserfelt, Susan: Prästens lilla flicka
Bäst: Yanagihara, Hanya: Ett litet liv **** Den glömmer jag nog inte.
Mindre bra: Teir, Philip: Så här upphör världen *** Inte alls vad jag trodde den skulle vara
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se