Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Lästa böcker september 2016
En mycket stark månad, så många bra böcker.
Bolton, Sharon: Daisy i kedjor ***
Palmqvist, Jeanette: Det enda som betyder något ****
Offill, Jenny: Avd. för grubblerier ****
Wahlberg, Karin: Cancerland ***
Eriksson, Bim: Det kändes lugnt när mina känslor dog ***
Torgeby, Markus: Löparens hjärta ****
Wool-Rim Sjöblom, Lisa: Palimpsets ***
Bohman, Therese: Aftonland ****
Bäst: Alla ****!
Palmqvist, Jeanette: Det enda som betyder något;
Offill, Jenny: Avd. för grubblerier;
Torgeby, Markus: Löparens hjärta;
Bohman, Therese: Aftonland.
Måste jag välja en: Bohman, Therese: Aftonland
Mindre bra: Wahlberg, Karin: Cancerland. Svår bok att skriva och nådde inte riktigt fram. Tycker jag.
Lästa böcker augusti 2016
Bohman, Therese: Den andra kvinnan ****
Krook, Therese; Tala är silver ***
Griffiths, Elly: En kvinna i blått ***
Strout, Elizabeth: Olive Kitteridge ****
Engdahl, Horace: Den sista grisen ***
Bäst: Strout, Elizabeth: Olive Kitteridge Väldigt bra men slutet...tja.
Mindre bra: Krook, Therese; Tala är silver Trots att den var bra för att vara deckare.
Lästa böcker juli 2016
|
Toscana, David: Klagosång över Miguel Pruneda **
Sjón: Máni Steinn ***
Beetzen, Kristoffer von: Den som gapar efter mycket. **
Bäst: Sjón: Máni Steinn Det måste bli den med tanke på hur "dåliga, ointressanta, konstiga" böcker jag läst i juli.
Jag gav även upp om att läsa klart tre böcker:
En biografi, som svävade ut i helt underliga upplevelser.
En lokalskildring som var så bra i början men sen hände något mycket med texten. Den borde ha bearbetats mycket mer. Eller så vågade inte författaren fullfölja tankegångarna.
Och så en till som jag faktiskt glömt...men när jag kollade upp det var det en bok som jag verkligen sett fram emot, en fackbok/biografi om ett aktuellt ämne, kvinnoövergrepp. Även den pladdrig och substanslös.
Mindre bra: Beetzen, Kristofer von: Den som gapar efter mycket. ** Inte alls min typ av deckare. Hängde inte alls med.
Nåja, böcker finns det gott om!
Lästa böcker juni 2016
Marwood, Alex: Den mörkaste hemligheten ***
Olsson, Linda: En syster i mitt hus****
Liksom, Rosa: Sånt är livet ***
Frankrike berättar: Där vi står nu ****
Clegg, Bill: Familjen jag hade ***
Lafon, Marie-Hélčne: Annonsen ****
Olsson, Linda: En syster i mitt hus****
Fosse, Jon: Trilogin ****
Bäst: Olsson, Linda: En syster i mitt hus**** (Olssons nästa bästa hittills efter debuten)
och faktiskt Marwood, Alex: Den mörkaste hemligheten ***. En riktigt bra deckare, fast det var väl mest nånting annat egentligen. Den rika styvfamiljens uppgång och fall kanske. Men medryckande!
Mindre bra: Clegg, Bill: Familjen jag hade *** Nja, inte riktigt vad jag hoppats.
Lästa böcker maj 2016
Ferrante, Elena: Min fantastiska väninna *****
Witt-Brattström, Ebba: Århundradets kärlekskrig ***
Dolan, Eva: Döda talar inte ***
Oswald, James: Bödelns sång ***
Carrasco, Jesús: Flykten ****
Eksvärd, Elaine: Medan han lever ***
Bäst: Ferrante, Elena: Min fantastiska väninna ***** Lika bra som ryktet säger
Mindre bra: Dolan, Eva: Döda talar inte *** Alla dessa deckare...
Lästa böcker april 2016
Penny, Louise: Ett ohyggligt avslöjande ***
Rankin, Ian: Näbbar och klor ***
Naseh, Negar: De fördrivna ****
Bulawayo, NoViolet: Vi behöver nya namn ****
Langvald, Maja Lee. Hon är arg ****
Adichie, Chimanda Ngozi: Alla borde vara feminister *****
Bäst: Adichie, Chimanda Ngozi: Alla borde vara feminister ***** Feminism för alla
Mindre bra: Penny, Louise: Ett ohyggligt avslöjande *** Alla dessa deckare
Lästa böcker mars 2016
O, Thiam Chin: Aldrig bättre ****
Ekberg, Stefan: Stå på dig : annars gör någon annan det ***
Ailhaud, Violette: Såningsmannen****
Kerangal, Maylis de: att hela de levande ****
Modiano, Patrick: För att du inte ska gå vilse i kvarteret ****
Doughty, Louise: Kvinna inför rätta ***
Bäst: Ailhaud, Violette: Såningsmannen**** Bättre än jag nånsin kunnat tro
Mindre bra: Doughty, Louise: Kvinna inför rätta *** Levde inte upp till sitt rykte
Lästa böcker februari 2016
| ||||
Saunders, George: Tionde december ***
Cortázar, Julio: Axolotl ****
Essbaum, J A: Hausfrau ****
Olofsson, Elin: Gånglåt ***
Lönnlöv, Sebastian: Varje dag är en vårdskandal ****
Hwang, Sun-Mi: Hönan som drömde om att flyga ***
Bäst: Essbaum, J A: Hausfrau **** ( jag vill kalla den här boken nostalginoir, fast skenbart handlade den om något helt annat. Annorlunda bok alltså)
Mindre bra Olofsson, Elin: Gånglåt *** ( En stark månad då den här också var bra, egentligen.)
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se