Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Lästa böcker december 2013
Australien berättar: Drömtidens framtid. ***
Persson, Leif G W: Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)
May, Peter: Svarthuset ***
Tan, Shaun: Sommarregler ***
Deck, Julia: viviane élisabeth fauville ***
Bäst: Faktiskt ena deckaren, Svarthuset.
Mindre bra: Andra deckaren, Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)
Josefsson, Dan: Mannen som slutade ljuga **** (Oer-c )
Abirached, Zeina: Svalornas lek ***
Indridason, Arnaldur: Den stora matchen ***
Thúy, Kim: Mãn ****
Bäst: Mannen som slutade ljuga. Jag är ju intresserad av sekter, säger inte mer.
Mindre bra: Svalornas lek. Hängde inte riktigt med.....
Yazbek, Samar: En mörk strimma av ljus ***
Drakulic, Slavenka: Katt i Warszawa ****
Andersson, Lena: Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek ****
Moggach, Lottie: Kyss mig först ***
Bowen, James: Gatukatten Bob ***(+) Qdfjb
Sigurdadottir, Yrsa: Ödemark ***
Bäst: Egenmäktigt förfarande var riktigt bra, det blir flera verk av Andersson lästa framöver.
Mindre bra: En stark månad så vad ska jag säga, det måste bli Ödemark, deckarna ligger ofta sämst till trots allt.
Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Pawana ***
Jacquemot, Nicolas: Kreativitetskoden *** ( Doebb)
Flynn, Gillian: Gone girl ***
Scheuermann, Silke: Shanghai Performance ***
Bauer, Belinda: Betraktaren ***+
Platonov, Andrej: Lyckliga Moskva ***
Bäst: Ja, vad ska jag säga? en lite svag månad...
Var verkligen Betraktaren av Bauer ändå bäst, en deckare alltså? Ja det var den faktiskt.
Mindre bra: Kreativitetskoden av Jacquemot
Boström-Knausgård, Linda: Helioskatastrofen ****
Radulescu, Domnica: Tåg till Trieste ***
Johansson, Kerstin: Nutida kinesisk litteratur ****
Nesbø Jo: Polis *** (mp3)
Dahlgren, Eva F: Det här är inte jag ****
Granta:1, Gränser ****
Malmsten, Bodil: Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig *****
Kina berättar: Solskenet i munnen ***
Papadiamantis, Alexandros: Mörderskan ****
Bäst: Bodil Malmsten såklart. Men även att jag läste en del om Kina, som kommer att visa sig i inspirerande böcker längre fram. Och Mörderskan stack ut liksom Helioskatastrofen. Ja i stort sett alla var verkligen bra den här månaden!
Mindre bra: Kanske då Tåg till Trieste. Påminde om mycket annat. Men även den var läsvärd.
Lang, Maria: Mördaren ljuger inte ensam ***
Leandoer, Kristoffer: September ***
Peace, David: 1974 ** (mp3)
Boianjiu, Shani: Det eviga folket är inte rädda ****
Schalansky, Judith: Atlas över avlägsna öar ****
Åkervall, Jenny: Jag tjänar inte ***
Bäst:Schalansky, Judith: Atlas över avlägsna öar **** Så annorlunda!
Mindre bra: Peace, David: 1974 ** (mp3) Usch!
Rynell, Elisabeth: Skrivandets sinne ****
Eder, Karl: Gale ***
Brun, Jonas: Skuggland ****
Stefánsson, Jón Kalman: Människohjärtat ****
Englander, Nathan:Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank ***
Schwalbe, Will: Bokklubben vid livets slut ***
Griffiths, Elly: En orolig grav ***
Bäst: Skrivandets sinne gav mycket att reflektera över, det är ju aldrig fel. Lite väl mycket om Sara Lidman, men ändå.
Och en G-bok är alltid rätt!
Mindre bra: Måste jag välja: Gale. Det är det där med segling och havet, inte riktigt min grej trots allt.
Adler-Olsen, Jussi: Fasanjägarna ***
Hållander, Marie: Tjänster i hemmet ***
Nayeri, Dina: En tesked jord och hav ****
Lindström, Merethe: Saknade ***
Holmberg, Bo R: Bedragarna ****
Rossholm, Elisa: Jag sträcker ut handen mot evigheten ****
Grebe, Camilla/Leander- Engström,Paul: Dirigenten från St Petersburg ***+
Enquist, P-O: Liknelseboken ****
Said, Sami: Väldigt sällan fin ***
När jag betraktar listan måste jag säga Liknelseboken, den var verkligen....intressant. Gillar min egen koppling till Torgny Lindgren.
Mindre bra: Tjänster i hemmet var inte vad jag väntat mig, kunde varit berörande, men nej.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se