Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Lästa böcker september 2012
Dahlström, Magnus: Sken ****
Råstam, Hannes: Fallet Thomas Quick **** (Oer)
Motturi, Aleksander: Diabetikern ****
Engdahl, Horace: Cigaretten efteråt ****
Petersson, Marie: Harriet ***
Bauer, Belinda: Ni älskar dem inte ***+
Nesbø, Jo: Djävulsstjärnan *** (mp3)
Klaussman, Liza: Tigrar i rött väder ***
Niemi, Mikael: Fallvatten ***
Sigurdardottir, Yrsa: Eldnatt ***
Bäst i september: Motturi, Aleksander: Diabetikern ****. En skruvad bok som kan upplevas som helt vrickad , men den hade verkligen sina moments
Mindre bra: Sigurdardottir, Yrsa: Eldnatt *** Jag gillade den när jag läste den men nu känns den mycket sämre än Sigurdadottirs tidigare böcker.
Månadens PS: Fallvatten måste bara bli film. Snart.
Cleeves, Ann: Döda talar inte **
Larsson, Åsa: Till offer åt Molok ***+
Janesch, Sabrina: Kattbergen ****
Beck, Inga Maj: Qivittoq ****
Ekström, Johanna: Om man håller sig i solen **** (Gcz)
Meyer, Deon: Tretton timmar ***
Cossé, Laurence: Drömbokhandeln ****
Murgia, Michela: Själamakerskan ****
Hedman, Annalena: Recept för en flygtur ***
Nesbø, Jo: Rödhake *** (mp3)
Bästa i juli: Flera var riktigt bra, hälften fick ju ****. Men Murgia, Michela: Själamakerskan stod ut mest, en tung och berörande historia om något jag inte visste sen förut.
Mindre bra i juli: Cleeves, Ann: Döda talar inte. Tyvärr!
Lästa böcker juni 2012
Helgesson, Emma: Så mycket stolthet man har råd med ***
Watt, Ben: Patient ****
Norðdahl, Eiríkur Örn: Gift för nybörjare ***
Elam, Ingrid: Jag, en fiktion *****
Griffiths, Elly: Huset vid havets slut ***
Ahlfors, Fredrik: Arne Ljunghed och de små röda jävlarna ***
Jensen, Simon: Fingret **
Griffiths, Elly: Känslan av död***
Bäst: Elam, Ingrid: Jag, en fiktion *****. Otroligt intressant, en bok jag vill äga!
Mindre bra: Jensen, Simon: Fingret ** Recensionsex, annars hade jag nog aldrig läst den. Idén var bra men innehållet --- pojkpubertalt!
Lästa böcker maj
Stenberg, Birgitta: Alla vilda ***
Nilsson, Ola: Kärleken gömmer minnet ***
Tikkanen, Märta: Män kan inte våldtas ***
Barnes, Julian: Känslan av ett slut *****
Li, Yiyun: Be för mig i tusen år ***
Utvik, Magnus: Med Stalin som Gud ***
Herngren, Moa: Jag skulle aldrig ljuga för dig ***
Strindberg, August: Hemsöborna ***
Lundberg, Ulla-Lena: Ingens Anna ***
Camus, Albert: Myten om Sisyfos **
Holt, Anne & Holt, Evan: Flimmer ***
Bäst var utan tvekan Känslan av ett slut. Den fick ju fem stjärnor och det ger jag nästan aldrig
Mindre bra: Det var inte den bästa av månader märker jag. Konstigt, många böcker ligger på gränsen uppåt tror jag. Flimmer och Myten om Sisyfos var trots allt minst bra av alla.
Maj fick visst ingen månadsläsningstabell
men här kommer i alla fall junis!
Månadsläsning juni 2012
_______________________________________________
Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek
En utmaning som sedemera övertagits av Västmanländskan!
Juni: Island Norðdahl, Eiríkur Örn - Gift för nybörjare
Bokcirkelonline
Ny bok röstas fram varje månad
06 mysterier En studie i rött
____________________________________
Kvartalsutmaningar ---
Strindbergutmaning hos Ord och inga visor
_____________________________________________________
Klassikersommautmaning hos Lyran
August Strindberg: Hemsöborna
Thomas Mann: Döden i Venedig
Victoria Benedictsson: Den bergtagna
______
- min egen kvartalsutmaning
Kvartal 2:
Deckare: Belinda Bauer: Skuggsida
Ungdom: Cirkeln
Olästa svenska kvinnliga författare: Stenberg, Birgitta: Alla vilda +
Wennstam, Katarina: Smuts
Europa - Australien - Nordamerika:(Europa)
Asien - Sydamerika--Afrika: (Afrika) Ugglemasken Brigitte Gacha
Olästa rec.ex: Med Stalin som Gud
Fackbok: Ingrid Elam: Jag en fiktion
Litterär pristagare:
------------------------------------------------------------------------------
11 böcker lästa i april, många riktigt bra.
Walsh, Mikey: Slagskämpen **
Bergvall, Karin: En njure flyttar hemifrån **** (Vp)
Bauer, Belinda: Skuggsida ***+
Malmsten, Bodil: Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag ****
Perkins Gilman, Charlotte: Den gula tapeten ****
Lindholm, Margareta: Tan ****
Lundberg, Ulla-Greta: Kungens Anna ***
Fägerskiöld, Katarina: Åsen ***
Strindberg, August: En dåres försvarstal ****
Strandberg, Mats & Bergmark Elfgren, Sara: Cirkeln ***
Casta, Stefan: Huset där humlorna bor ***
Bäst: Ja men det var ändå En dåres försvarstal. Han skriver ju så bra August och dessutom blev feministen i mig upprörd nu och då, och reaktioner är aldrig fel när man läser en bok. Det håller en vaken! :-)
Mindre bra: Ja men det var ju Slagskämpen. Kan inte bli nån annan...
1/3 av april har gått men det här vill jag läsa:
Månadsläsning April 2012
_______________________________________________
Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek
Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods
Februari: Danmark Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet
Mars: Norge: Beate Grimsrud: En dåre fri
April: Åland: Ulla Lena Lundberg: Kungens Anna
__________________________________________________________
Ny bok röstas fram varje månad
01- Nordisk:
03 - Bok-film: Igelkottens elegans
04 - Svenska författare: Cirkeln
__________________________________________________
Kvartalsutmaningar ---
Strindbergutmaning hos Ord och inga visor
______
- min egen
Kvartal 2:
Deckare: Belinda Bauer: Skuggsida
Ungdom: Cirkeln
Olästa svenska kvinnliga författare: Stenberg, Birgitta: Alla vilda +
Wennstam, Katarina: Smuts
Europa - Australien - Nordamerika:Marias, Javier: Alla själar (Europa)
Asien - Sydamerika--Afrika: Kopano Matlwa: Coconut (Afrika)
Olästa rec.ex: Med Stalin som Gud
Fackbok: Ingrid Elam: Jag en fiktion
Litterär pristagare: Obreht, Téa.Tigern i Galina. Orange Prize for Fiction 2011
------------------------------------------------------------------------------
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se