Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Adler-Olsen, Jussi: Fasanjägarna ***
Hållander, Marie: Tjänster i hemmet ***
Nayeri, Dina: En tesked jord och hav ****
Lindström, Merethe: Saknade ***
Holmberg, Bo R: Bedragarna ****
Rossholm, Elisa: Jag sträcker ut handen mot evigheten ****
Grebe, Camilla/Leander- Engström,Paul: Dirigenten från St Petersburg ***+
Enquist, P-O: Liknelseboken ****
Said, Sami: Väldigt sällan fin ***
När jag betraktar listan måste jag säga Liknelseboken, den var verkligen....intressant. Gillar min egen koppling till Torgny Lindgren.
Mindre bra: Tjänster i hemmet var inte vad jag väntat mig, kunde varit berörande, men nej.
Munro, Alice: Brinnande livet ****
Skytte, Göran: Förvandlingar ***
Semple, Maria: Var blev du av Bernadette? ***
Vázquez Diaz, René : Skygga väsen ****
Roos, Ingalill: Närhet och svek ****
Tardieu, Laurence: Eftersom ingenting varar ***
Stamm, Peter: Sju år ****
Davis, Lydia: Samarbete med fluga ****
Karlsson, Sven Olov: Porslinsfasaderna ***
Bäst: Ja, jag måste säga Sju år. Flera andra var också bra men den var liksom en riktigt riktig historia....
Mindre bra: Det fanns nog ingen som platsar längst ner men största besvikelsen var Porslinsfasaderna.
Jag drömmer fortfarande om en ny Italienaren av Karlsson.
McCall Smith, Alexander: Limpopos akademi för privatdetektiver **
Wendy, Guerra: Alla ger sig av ****
Silei, Fabrizio: Rosas buss ****
Nesbø, Jo: Gengångare ***+ (mp3bok)
Perec, Georges: Rummets rymder *****
Anna Starobinets: Den levande ****
Lindgren, Astrid: Britt-Mari lättar sitt hjärta ***
Lundin, Susanna: Hindenburg ***
Karlsson, Sven-Olov: Svenska ödehus 1 ****
Bäst: ***** fick Rummets rymder och är såklart bäst. Men även Alla ger sig av var en läsupplevelse
Mindre bra: Limpopos akademi för privatdetektiver. Det kan inte hjälpas, jag börjar bli less.....
Grjasnowa, Olga: Ryssar är såna som gillar björkar ****
Lundberg, Patrik: Gul utanpå ****
Jansson, Tulsa: Du har svaren ***
Anyuru, Johannes: En storm kom från paradiset. ****
Foenkinos, David : Nathalie: en delikat historia*** (mp3)
Pär Lagerkvists Den svåra resan. ***
Backman, Fredrik: En man som heter Ove ***
Kärnborg, Ulrika: Mammalia *** (novell)
el-Saadawi, Nawal: Törst ***
Nesbø, Jo: Pansarjägarna *** (mp3)
Bäst: Gul utanpå (gillade att läsa och gillade även innehållet, angeläget inte så omskrivet ämne)
Mindre bra: Nathalie: en delikat historia. (inte riktigt mitt bokval kanske, men har fått mycket beröm så det var kul att lyssna på den.)
Hermele, Vanja: In som ett lamm, ut som en tigrinna ****
Keret, Edgar: Åtta procent av ingenting ***
Levlin, Kurt: I en av gungorna sitter Anna ***+
Läsandets lust och magi ****
Män som hatar kvinnor - serieroman 1 ***
Grisjkovets, Jevgenij: Floder ***
McEwan, Ian: Uppdrag Sweet Tooth *** (Mp3)
Liksom, Rosa: Kupé nr 6 ****
Bäckman, Peter: I saknaden föds hatet ***
Küchen, Maria: Tiden *** Novell/Novellix
Söderberg, Hjalmar: Med strömmen *** Novell/Novellix
Många bra den här månaden
Bäst: Läsandets lust och magi
Mindre bra: De två novellerna Tiden och Med strömmen.
Visst, jag gillar noveller men de är ibland inte så mycket att bita i.
Lästa böcker december 2012
Nesbø, Jo: Snömannen *** (mp3)
Lindström, Merethe: Dagar i tystnadens historia ****
Barba, Andrés: Augusti, oktober ***
bäst: Lindström, Merethe: Dagar i tystnadens historia ****
mindre bra: Svårt att säga men Barba, Andrés: Augusti, oktober var inte riktigt lika bra som jag trott.
Lästa böcker november 2012
De la Motte, Anders: Bubble*** (mp3)
Flynn, Gillian: Mörka platser ***+
Naroskin, Per: Fuskaren som försvann ***
Malmsten, Bodil: Så gör jag **** (G)
bäst: Malmsten, Bodil: Så gör jag (kommer att läsas igen)
mindre bra: Kanske ändå Bubble, jag hade faktiskt tappat intresset för spelet litegrann.
Lästa böcker oktober 2012
Kvant, Christel: Resan till Ribston ***
Indridason, Arnaldur: Den kalla elden ***
Bolinder, Ulla: Livstid ***
Wennström, Johan: Dygdens glädje ****
Nesbø, Jo: Frälsaren*** (mp3)
Nydahl, Thomas: Alla de andra som också skrev ****
Qvandt, Charlotte: Du ser draken genom fönstret ***
Andersen, Vita: Lykke **** (novell)
Bäst i september: Andersen, Vita: Lykke **** (novell)
Mindre bra: Nesbø, Jo: Frälsaren*** (mp3) (blev plötsligt lite less)
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se