Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Lästa böcker februari 2012
McCall Smith: Lördagens stora bröllopsfest ***
Malmgren, Veronika: Gracie ****
De La Motte, Anders: Buzz ***+
Enquist, Anders: Människor emellan ***
Schiefauer, Jessica: Pojkarna ***
Hassen Khemiri, Jonas : Invasion ***
Ogawa, Yōko. En gåtfull vänskap ***
Adler-Olsen, Jussi: Kvinnan i rummet***
8 böcker.
Bäst: Endast Gracie fick över medel, så det blir den.
Mindre bra: Jag vet inte men det här känns som en verkligt svag månad. Tre av böckerna är deckare, bra sådana iofs. Kanske då En gåtfull vänskap som inte alls höll måttet. För mycket matematik och rugby. Men sätt den gärna i händerna på en tonåring.
Månadsläsning Mars 2012
_______________________________________________
Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek
Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods
Februari: Danmark Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet
Mars: Norge: Beate Grimsrud: En dåre fri
April: Åland: Ulla Lena Lundberg: Kungens Anna
__________________________________________________________
Ny bok röstas fram varje månad
01- Nordisk:
03 - Bok-film: Igelkottens elegans
04 - Svenska författare
__________________________________________________
Kvartalsutmaningar ---
Strindbergutmaning hos Ord och inga visor
______
- min egen
Kvartal 1:
Deckare Elias Palm Causa Mortis (ljudbok)
Ungdom: Pojkarna
Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts
Europa - Australien - Nordamerika: Auster, Paul: Sunset park (Nordamerika)
Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)
Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)
Fackbok Uddenberg: Själens schamaner
Litterär pristagare: Obreht, Téa: Tigern i Galina Orange price for fiction 2011
------------------------------------------------------------------------------
Månadsläsning Februari 2012
_______________________________________________
Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek
Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods
Februari: Danmark Adler-Olsen: Kvinnan i rummet
Extraläsning:
Älskar älskar inte: Nordiska ungdomsnoveller
__________________________________________________________
Strindbergutmaning hos Ord och inga visor
_____________________________________________________
Kvartalsutmaning - min egen
Kvartal 1:
Deckare Elias Palm Causa Mortis
Ungdom: Pojkarna
Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts
Europa - Australien - Nordamerika: Auster, Paul: Sunset park (Nordamerika)
Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)
Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)
Fackbok Uddenberg: Själens schamaner
Litterär pristagare: Obreht, Téa: Tigern i Galina Orange price for fiction 2011
------------------------------------------------------------------------------
Ny bok röstas fram varje månad
01-
__________________________________________________
Ny bok röstas fram varje månad
01- Världens barnsligaste bok: Max Potta
02 -
__________________________________________
Lästa böcker januari 2012
Griffiths, Elly: Janusstenen ***
Jézéquel, Julie: Vända blad ***
Heinesen, Jens Pauli: Vrakgods ***
Pehrsson, Agneta: Förnuft och rädsla. Mobbaren i närbild ****
Tegenfalk, Stefan: Den felande länken ***
Lindgren, Barbro: Max potta ***
Feldt, Felicia: Felicia försvann ****
Holmberg, Jenny: Bara du finns ***
Didion, Joan: Blå Skymning ****
Bernuth, Christa: En känsla av skuld ***+
10 böcker lästa, varav nio kvinnliga författare!
Bäst: Blå skymning av Didion.
Mindre bra: Max potta var ju liksom......barnslig!
Mina läsutmaningar finns här
Månadsläsning Januari 2012
_______________________________________________
Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek
Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods
Extraläsning:
Älskar älskar inte: Nordiska ungdomsnoveller
__________________________________________________________
Strindbergutmaning hos Ord och inga visor
_____________________________________________________
Kvartalsutmaning - min egen
(går det bra kanske det blir varannanmånads utmaning)
Kvartal 1:
Deckare Elias Palm Causa Mortis
Ungdom: Cirkeln:
Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts
Europa - Australien - Nordamerika: Indignation: Philip Roth (Nordamerika)
Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)
Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)
Fackbok Hedvall, Barbro.Vår rättmätiga plats : om kvinnornas kamp för rösträtt
Litterär pristagare: Ett annat liv av Per Olov Enquist Augustpriset 2008
------------------------------------------------------------------------------
Ny bok röstas fram varje månad
01-
__________________________________________________
Ny bok röstas fram varje månad
01- Världens barnsligaste bok: Max Potta
__________________________________________
Böcker december 2011
Hotakainen, Kari: Löpgravsvägen *** (Norden runt, Nordiska rådets pris)
Adichie, Chimamanda Ngozi: Det där som nästan kväver dig*** (Min egen afrika, noveller)
Nyman, Anette: Terapeuten *** (fackbok, biografi)
Mréjen, Valérie: Tre berättelser; tre män ***
Stefánsson, Jón Kalman: Änglarnas sorg **** (Norden runt)
**
4 ***
1 ****
*****
1 svensk
4 utländsk
2 man
3 kvinna
- 12 olästa svenska kvinnliga författare
Augustpriset
1 Biografi
Bokcirkel SR
Bokcirkelonline
Bookerpristagare
Deckare
Debutant
1 Fackbok
1 Franskspråkig
Italiensk
Ljudbok
Lyrans jordenrunt
1 Min egen afrikautmaning
Min egen deckarutmaning
Nobelpristagare
2 Norden runt
1 Noveller
1 Nordiska rådets pris
Orangepriset
Poesi
Recensionsexemplar
Skräck
Serie
Trilogiutmaning
Trepåtreutmaning
Tyskspråkiga
Ungdomsbok
Bäst: Utan tvekan Änglarnas sorg.
Mindre bra: De andra fyra var alla läsvärda på var sitt sätt men stack inte ut nämnvärt. Möjligen att Mréjens bok var annorlunda stilmässigt, vilket jag ju uppskattar.
Böcker november 2011
Kjersen Edman, Lena: Böcker som samtalar **** (fackbok G) rec ex,
Ekman, Kerstin: Grand final i skojarbranchen ****
Bauer, Belinda: Mörk jord *** (deckare, debutant)
Lindholm, Margareta: Skogen ****
Erixon, Peter Lucas: Silversnöret ****
Holmberg, Bo R: Jättarnas brudkrona *** (Hcg)
Alakoski, Susanna: Svinalängorna **** (enbokcirkelonline, augustpris)
Nesbö, Jo: Kackerlackorna *** (deckare, mp3)
Stig, Oline: Jupiters öga *** (12olästasvenska)
Timm, Uwe: I skuggan av min bror **** (minegentyska)
Eriksson, Therese: Kerstin Ekman. En värld av berättelser **** (Gcz Ekman)
Ahlfors, Fredrik: Daniil Charms och jag **** (rec ex)
**
4 ***
8 ****
*****
9 svensk
3 utländsk
5 man
7 kvinna
1 - 12 olästa svenska kvinnliga författare
1 Augustpriset
1 Biografi
Bokcirkel SR
1 Bokcirkelonline
Bookerpristagare
2 Deckare
1 Debutant
2 Fackbok
Franskspråkig
Italiensk
1 Ljudbok
Lyrans jordenrunt
Min egen afrikautmaning
1 Min egen deckarutmaning
Nobelpristagare
Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
Poesi
1 Recensionsexemplar
Skräck
Serie
Trilogiutmaning
Trepåtreutmaning
1 Tyskspråkiga
Ungdomsbok
Bra var så många, men Ekman tar nog hem storslam, både Grand final i skojarbranchen och Theres Erikssons bok om just Kerstin Ekman var nog ändå bäst. Men jag har upptäckt tre nya svenska författarskap, helt otroligt! Ahlfors, Erixon och Lindholm. Mer av dessa!
Mindre bra var nog ändå Holmbergs skrönor från Junsele. Fast läsvärd ändå. Och Holmberg läser jag ju alltid.
Mycket bra månad med andra ord.
Böcker oktober 2011
Falkenland, Christine: Sfinx ****
Haag, Martina: Glada hälsningar från Missångerträsk***
Scheuermann, Silke: Rika flickor **** (minegentyskautmaning)
De la Motte, Anders: [geim] ***+ (deckare, deckarutmaningminegen, ljudbok)
Persson, Leif GW: Gustavs grabb ***
Johannisson, Karin: Melankoliska rum *** (fackbok (Dodf, Vlaab), 12 olästa svenskautm)
Macbeth: Klassiska seriealbum *** (uHci)
Hustvedt, Siri: Sommaren utan män ****
**
5 ***
3 ****
*****
5 svensk
3 utländsk
3 man
5 kvinna
1 - 12 olästa svenska kvinnliga författare
Augustpriset
(1) Biografi
Bokcirkel SR
Bokcirkelonline
Bookerpristagare
1 Deckare
Debutant
1 Fackbok
Franskspråkig
Italiensk
1 Ljudbok
Lyrans jordenrunt
Min egen afrikautmaning
1 Min egen deckarutmaning
Nobelpristagare
Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
Poesi
Recensionsexemplar
Skräck
1 Serie
Trilogiutmaning
Trepåtreutmaning
1 Tyskspråkiga
Ungdomsbok
Bäst: Det var Sfinx och geim.
Mindre bra: Det här var en bra månad så den enda som inte riktigt fångade mig var nog ändå Macbeth.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se