Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Januari 2010
1. Sturesson, Margaretha: Om det så skulle kosta mig livet ** (självbiografi)
2. Wahlberg, Karin: Matthandlare Olssons död*** (deckare)
3. Güngör, Emre - Dervish Nima: Varför mördar man sin dotter? *** (Fack Oer-c, My)
4. Sjöswärd, Sanna: Min mamma är en persisk prinsessa*** (självbiografi)
5. Kadefors, Sara: Borta bäst*** (Bokcirkel för alla)
6. Hustvedt, Siri: Sorgesång ****
7. Mahfouz, Naguib,: Midaqq-gränden **** (Bibliophilas afrika, Lyrans jordenrunt, Nobelpristagare)
8. Schulman, Alex: Skynda att älska *** (Bokcirkelonline)
9. Doktare, Helen: Oplogat *** (fack Ohj)
10. Östlundh, Håkan: Släke *** (deckare)
11. Ohlsson, Kristina: Askungar *** (deckare)
12. Oksanen, Sofi: Stalins kossor **** ( Lyrans jordenrunt)
13. Kadaré, Ismail: Bröllopet **** ( Lyrans jordenrunt)
14. Petterson, Per: Jag förbannar tidens flod ****
Läst 14 st i januari
9 svenska
5 utländska
8 kvinnor
6 män
1 **
8 ***
5 ****
1 Bibliophilas afrika
2 Biografi
1 Bokcirkel för alla
1 Bokcirkelonline
0 Bookerpristagare
3 Deckare
2 Fackbok
2 LillaOs deckarutmaning
3 Lyrans jordenrunt
1 Nobelpristagare
1 Nordiska rådets pris
December 2009
Summering: 11 böcker i december
Oz, Amos : Rim på liv och död ****
Nilsonne, Åsa: Mindfulness i hjärnan ****
Toscana, David: Den sista läsaren **** (jordenruntutm 2010)
Swärd, Anne: Kvicksand ***
Woodrell, Daniel: En helvetes vinter *** (d)
Aidt, Naja Marie: Babian*** (Nordiska rådets litt pris) noveller
Ljungberg, Ann-Marie: Mörker, stanna hos mig ***
Petterson, Per: Ut och stjäla hästar *** (jordenruntutm)
Skytte, Göran: Omvänd ***
Lagerlöf, Selma: Herr Arnes penningar *** (skrivande svenskor)
Agardh, Ingela : Den största nyheten **
1 deckare
1 bok jordenrunt2009
1 bok jordenrunt2010
1 novellsamling
1 Nordiska rådet vinnare
6 svenska,5 utländska. 6 kvinnor och 5 män.
3****
7***
1**
Bäst: Den sista läsaren
Sämst: Den största nyheten
Månadsrapport November
Achebe, Chinua : Allt går sönder **** (jordenrunt)
Schultze, Anna: Ge mig en människa ****
Adiga Aravind : Den vita tigern **** (bookerpris)
Virdborg, Jerker: Svart krabba ***
Penney, Stef: I vargars följe ***
Karlsson, Jonas : Den perfekte vännen ***
Meyer, Stephenie: Om jag kunde drömma ** (webbokcirkeln)
Summering: 7 böcker i november
1 deckare
1 bok afrika
1 novellsamling
1 bookervinnare
1 Twilightbok
3 svenska, 4 utländska. 3 kvinnor och 4 män.
3****
3***
1 **
Bäst: Allt går sönder
Sämst: Twilight - Om jag kunde drömma
Sammanfattning:
Det blev inte så mycket läst i november.
Största överraskningen var nog I vargars följe, den stack ut rejält.
Och Om jag kunde drömma var intressant att ha läst men fler böcker i serien blir det inte.
En fullt godkänd månad.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se