Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Lästa böcker november 2015
|
Enmark, Kristin: Jag blev Stockholmssyndromet ***
Smedberg, Åke: Hässja ****
Horst, Jorn Lier: Grottmannen ***
Haag, Martina: Det är något som inte stämmer ***
Blasim, Hassan: Irakisk kristus ****
Fosse, Jon: Sömnlösa ****
McEwan, Ian: Domaren ****
Fyra fyror, hur kunna välja? Jag väljer med hjärtat...
Bäst: Smedberg, Åke: Hässja
Mindre bra: Horst, Jorn Lier: Grottmannen (deckare når sällan upp till höga nivåer vid jämförelser...)
Lästa böcker oktober 2015
Karlsson, Jonas: Jag är en tjuv ***
Foster, Åsa: Förresten gör folk så märkliga saker nuförtiden ***
Sahlström, Marit: Och runt mig faller världen ***
Wadensjö, Måns: Förlossningen ***
Duras, Marguerite: Emily L. ****
Tóibín, Colm: Nora Webster ***
Bäst: Duras, Marguerite: Emily L.
Mindre bra: (Trodde aldrig jag skulle skriva detta:) Karlsson, Jonas: Jag är en tjuv
Lästa böcker september 2015
Naumann, Cilla: Bära barnet hem ****
May, Peter: Lewispjäserna ***
Johansson, Linna: Lollo ****
Persson, Leif GW: Bombmakaren och hans kvinna ***
Macmillan, Gilly: Bränd himmel ***
Enders, Giulia: Charmen med tarmen *** (fackbok)
Griffiths, Elly: De öde fälten ***
Malmquist, Tom: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv ****
Stoor, Stina: Bli som folk ***
Oswald, James: Själarnas bok ***
En riktig deckarmånad (5 st).
Bäst:
Naumann, Cilla: Bära barnet hem. Malmquist, Tom: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv.
(Både berörde mig djupt)
Mindre bra: Oswald, James: Själarnas bok
(Den var inte direkt dålig, men av de fem deckarna stack den ut minst)
Lästa böcker augusti 2015
Jessen, Ida: Det första jag tänker på ***
Grosz, Stephen: Att förlora och finna sig själv. Berättelser från terapisoffan. ****
Mina, Denise: Den sista utvägen ***
Khoury-Ghata, Vénus: Flickan som vandrade i öknen ***
Modiano, Patrick: De dunkla butikernas gata ****
Bourdouxhe, Madeleine: En spik, en ros ****
Darrieussecq, Marie: Man måste älska männen mycket ****
Marklund, Liza: Järnblod ***
Marklund, Liza: Lyckliga gatan ***
Tremblay, Lisa: Hägern ****
Bäst: Darrieussecq, Marie: Man måste älska männen mycket
Mindre bra: Marklund, Liza: Järnblod och Lyckliga gatan. (Ångrar tiden jag la på de böckerna.
Skulle läst Denise Minas Garnethill och Exil istället.)
Lästa böcker juli 2015
Olofsson, Elin. Till flickorna i sjön ***
Modiano, Patrik: Dora Bruder ****
Kondo, Marie: Konsten att städa **
Marklund, Liza: Du gamla, du fria ***
Lihammer, Anna: Än skyddar natten ***
Beaulieu, Baptiste: tusen och ett liv på akuten ***
Habila, Helon: I väntan på en ängel ****
Koldenius, Annika: Vi var alltid beredda ***
Bäst: Habila, Helon: I väntan på en ängel
Mindre bra: Kondo, Marie: Konsten att städa **
Lästa böcker juni 2015
Skräpliv. Rumänska berättelser ***
Cullberg, Johan och Sahlin, Björn: Märta och Hjalmar Söderberg ****
Furmark, Anneli: Fiskarna i havet ****
Furmark, Anneli: Jordens medelpunkt ****
Furmark, Anneli: Den röda vintern ****
Foster, Åsa: Man måste inte alltid tala om det ***
Hawkins, Paula: Kvinnan på tåget ***
Bäst: Cullberg, Johan och Sahlin, Björn: Märta och Hjalmar Söderberg **** (så intressant!)
Mindre bra: Skräpliv. Rumänska berättelser *** (jag och noveller, det är sällan det matchar tyvärr)
Lästa böcker april 2015
| ||||
Berglund, Mikael: Ett föremåls berättelse om obesvar ****
Nilsson, Ola: Isidor och Paula ***
Levlin, Kurt: Isamone ****
Delijani, Sahar: Jakarandaträdets barn ****
Andersson, Lars: De våra ****
Cole, Teju: Varje dag är tjuvens dag ****
Gustafsson, Lars: Tennisspelarna ***
Bäst: Berglund, Mikael: Ett föremåls berättelse om obesvar **** Så ny, så annorlunda, så västerbottnisk!
Mindre bra: Nilsson, Ola: Isidor och Paula *** Förstod den inte alls...tyvärr.
Lästa böcker april 2015
| ||||
Wahlberg, Karin: Livet går vidare ****
Filer, Nathan: Chocken efter fallet ****
Alsterdal, Tove: Låt mig ta din hand ***
Stefánsson, Jon Kalman: Fiskarna har inga fötter *****
Linde, Ida: Norrut åker man för att dö ****
Virdborg, Jerker: Skyddsrummet Luxgatan ****
Bäst: Stefánsson, Jon Kalman: Fiskarna har inga fötter (såklart)
Mindre bra: Egentligen ingen, men Alsterdal var lite av en besvikelse.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se