Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Månadsläsning juni 2020
Dahlström, Magnus: Förhör ***
Smirnoff, Karin: Sen for jag hem ****
Strout, Elizabeth: Olive, igen****
Owens, Delia: Där kräftorna sjunger ****
Bäst Owens, Delia: Där kräftorna sjunger **** Jag hade lite svårt för den i början, men jag tror att själva miljön i boken tillhör framtida resonemang.
Mindre bra: -
Månadsläsning maj 2020
Dirawi, Gina: Paradiset ligger under mammas fötter ****
Levy, Deborah: Mannen som visste allt ****
Roth, Philip: Nemesis ***
(red) Thomsgård, Lina: En annan historia ****
Bäst Dirawi, Gina: Paradiset ligger under mammas fötter. Oväntat bra. Men alla var bra på var sitt sätt denna månad.
Mindre bra: -
Månadsläsning april 2020
Hjort, Vigdis: Lärarinnans sång ***
Norlin, Annika: Jag ser allt du gör *****
Luuk, Martin: Angivarna ***
Jackson, Stina: Ödesmark
Bäst Norlin, Annika: Jag ser allt du gör ***** Otroligt bra, en ny norrlandsförfattare av rang.
Mindre bra: Jackson, Stina: Ödesmark Så höga förväntningar jag hade.....för höga.
Månadsläsning mars 2020
Levy, Deborah: Simma hem ****
Vigan, Delphine de: Om det inte vore för dig ***
Laforet, Carmen: Nada ****
Carlsson, Olle: Kallad ***
Loe, Erlend: Djuren i Afrika ***
Vanderbeke, Birgit: Pengarna eller livet ***
Moström, Jonas: Skuggorna ruva
Bäst Flera bra men jag väljer ändå Laforet, Carmen: Nada.
mindre bra Levde inte riktigt upp till förväntningarna Vanderbeke, Birgit: Pengarna eller livet
Eftersom jag helt missat att sammanfatta månadsläsningen för Januari och Februari länkar jag.
Gustavsson, Matilda: Klubben ****
Frostenson, Katarina: K ****
Sahlström, Marit: Skred ****
Göranson, Fabian: Drömmen om Europa ***
Salomonson, Kurt: Sveket****
Salomonsson, Anita: Huldas hus ****
Moström, Jonas: Midnattsflickorna
Wahlberg, Karin: De drabbade
Moström, Jonas: Trogen intill döden
Lustig, Arnost: Citronen **** novell
Appelfeld, Aharon: Kylig vår ****novell
Fink, Ida: En vårmorgon**** novell
Månadsläsning jan 2020
Weithz, Jesper: Vintersystrar ***
Griffiths, Elly: Främlingen
Dahlin, Doris: Ogjort ***
Lundberg, Andreas: Ofarbar tystnad ****
Krusenstjerna, Agnes von: Snigeln och flickan *** novell
Lindström, Merethe: Ödelagda städer *** (grannar) novell
Martinson, Moa: Fjäderbrev **** novell
Bäst: Lundberg, Andreas: Ofarbar tystnad ****
December månads läsning
Zeh, Juli: Tomma hjärtan ****
Skogstad, Susanne: Svartstilla ****
Bodström, Thomas: När folkmordet kom till Sverige *** Oer
Moström, Jonas: Svart cirkel (ljud)
Moström, Jonas: Hjärtats mörker (ljud)
noveller:
NÄSTAN ALLA DESSA KOMMER FRÅN NOVELLIX JULKALENDER 2019
Nicholls, David: Samma tid nästa vecka *** novell
Almgren, Hanna: Silverresenären ***novell
Söderberg, Hjalmar: Pälsen, Syndens lön och Kyssen **** novell
Lindberg, Stefan: Till havet **** novell
Krusenstjerna, Agnes von: Förlorade sonens återkomst *** novell
Stig, Oline: Hägring *** novell
Eriksson, Hanna: Shoot the messenger *** novell
Lindgren, Astrid: I Skymningslandet **** novell
Moberg, Vilhelm: Den riktiga jultomten *** novell
Rydberg, Viktor: Lille Viggs äventyr på julafton *** novell
Bäst: Zeh, Juli: Tomma hjärtan ****( Dystopi med framförhållning, dvs det kommer att komma många fler i den här genren och då förstår alla den här.)
Mindre bra: Conan Doyle, Arthur: Den blå karbunkeln (sherlock holmes) ** novell
November månads läsning
Halliday, Lisa: Asymmetri ***
Wolff, Lina: Köttets tid ****
Kivelä, Malin: Hjärtat ****
Bonnier, Jonas: Knutby
Torkarczuk; Olga: Styr din plog över de dödas ben ****
Jones, Tayari: En amerikansk familj ***
Moström, Jonas: Dödens pendel (ljudbok)
Bäst: Torkarczuk; Olga: Styr din plog över de dödas ben ( Tveklöst, annorlunda och intressant. En intelligent roman)
Mindre bra: Bonnier, Jonas: Knutby ( Var egentligen inte dålig, jag läste den med intresse.)
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se