Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Sundström Lindmark, Anna & Widmark, Elisabeth : Vera vem? ****
Reyes, Dolores: Hon som äter jord ***
Wiman, Björn: I en sal på lasarettet : en berättelse om min mamma, tuberkulosen och folkhemmet ****
Axelsson, Linnea: Magnificat ****
Strout, Elizabeth: Åh William! ***
Bra: Wiman, Björn: I en sal på lasarettet : en berättelse om min mamma, tuberkulosen och folkhemmet ****
Mindre bra: Reyes, Dolores: Hon som äter jord ***
Ypi, Lea: Fri ***
Wolff, Lina: Djävulsgreppet ****
Meyer, Deon: Villebråd
Olsen, Tillie: Jag står här och stryker ****
Sigurdadottir, Yrsa: Avgrunden
Lundgren, Andrea: Den underjordiska solen ***
Bohman, Therese: Andromeda ***
Bra: Wolff, Lina: Djävulsgreppet **** Insikten och beskrivningen av hur en psykopat arbetar nedbrytande med sin partner, och hur partnern till slut inser detta, är riktigt bra skildrat. Jag blev riktigt upprörd och arg. Gillar att bli det ibland.
Mindre bra: Sigurdadottir, Yrsa: Avgrunden Det är dags att sluta läsa Sigurdadottir känner jag
Moström, Jonas: Blindspår
Haushofer, Marlen: Vi dödar Stella ***
Moss, Sarah: Offermur ****
Kouchner, Camille: La familia grande ****
Darrieussecq, Marie: Avigt hav ***
Bra: Kouchner, Camille: La familia grande Övergrepp skildrat utan åthävor och sensationslystnad
Mindre bra: Darrieussecq, Marie: Avigt hav Iofs en bra bok men författarens Man måste älska männen mycket hade höjt förväntningarna för mycket.
Brown, Natasha: Samling ****
Galgut, Damon: Löftet ****
Palm, Veronica: Ett högt pris
Nordquist, Lina: Dit du går, följer jag ***
Andersson, Lena Koryféerna ***
Bra: Galgut, Damon: Löftet **** Det komplicerade med Sydafrikas jord skildras utifrån en rik familj och dess tjänare som plötsligt nu är fria.
Mindre bra: Palm, Veronica: Ett högt pris Palms första bok var riktigt bra men denna höll inte måttet.
Palm, Veronica: Inte alla män ****
Agrell, Vilhelm: Stockholm som spioncentral ***
Levy, Marc: Någon som du ***
Indridasson, Arnaldur: Ondskans ekon
Fraia, Emilio: Sevastopol ***
Berglund, Mikael: Ovanjorden ****
Bra: Palm, Veronica: Inte alla män **** Det sades vara en deckare, men var istället en intressant och upplysande bok om riksdagsarbete och våld mot kvinnor
Mindre bra: Levy, Marc: Någon som du *** Läsvärt driv men nej, feelgood är inte min grej. Kanske jag läste mig mätt på det i min tidiga ungdom med Sigge Stark och Cherry Ames.
Rubin Dranger, Joanna: Ihågkom oss till liv ****
Mattson, Ellen: Den svarta månens år ****
Ogawa, Yoko: De förlorade minnenas ö ****
Helle, Helle: Bob ***
Wilde, Oscar: Dorian Grays porträtt ****
Marklund, Anton: Under falkens vingar
Starnone, Domenico: Bekännelser ****
Bra: Rubin Dranger, Joanna: Ihågkom oss till liv **** En gigantisk bok om andra världskrigets offer, grafiskt berättad av en vars förfäder var där. Ett tidsdokument, ett klassiskt sådant. Ska bevaras för framtiden.
Mindre bra: Helle, Helle: Bob *** Nej, inte kul alls.
Ekman, Kerstin: Pukehornet ***
Genberg, Ia: Detaljerna ***
Nesser, Håkan: Maskarna på Carmine Street
Wollin, Malin: Sorgen i deras ögon **** (novell)
Mann, Thomas: Döden i venedig ***
Bra: Wollin, Malin: Sorgen i deras ögon **** (novell) Vann SR:s novellpris. Angeläget ämne.
Mindre bra: Nesser, Håkan: Maskarna på Carmine Street Ville ge Nesser en till chans. Efter en, visserligen pratig, men spännande början blev upplösningen inte så bra.
Bra: Nutti, Ella-Maria: Kaffe med mjölk**** Berörande bok, samtidigt som den kändes lite kärlekslös. Men slutet lovade att någon äntligen beter sig vuxet.
Mindre bra: Engdahl, Horace: OP. 101 ** En gång kunde Engdahl ha vissa poänger i sina texter. Men nu blir jag bara beklämd.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se