Alla inlägg under mars 2019

Av violen - 15 mars 2019 22:45

Hayden, Torey : Skymningsbarn**** Den nya boken av Hayden och en till lysande bok av henne. Spännande som en deckare under första halvan, sen blev det liksom lite avslaget, för det här är ju sanna historier och inga påhittade thrillers......
Men som vanligt tänker jag: att hur kan hon bara jobba med dessa sargade barn utan att bryta ihop? Och som vanligt lärde jag mig en hel del också.........Läs den!


Läst 2005




Av violen - 15 mars 2019 22:45

Haushofer, Marlen : Väggen ****(*) Det är inte ofta jag läser en bok som jag säkert vet att jag aldrig kommer att glömma men det här är en sån bok. Den kom ut redan 1968 och har väl legat i min mentala att läsa lista sen dess men först nu har jag läst den......och du som också tänker läsa den....avsätt tid för du vill bara veta hur det går. En fascinerande skildring, som det står på försättsbladet: Är detta en skräckvision av världen efter en kärnvapenkatastrof eller en psykologisk studie av ett slags sjävvald autism, en plågad människas sista förtvivlade försök att rädda sig från att bli vansinnig? Eller an parabel om den gudomliga nådens under, som vid världens ände låter människa finna sig själv - trots att det sker med negativa förtecken?

 

Läst 2005

Av violen - 15 mars 2019 22:30

Gardner Katy: Att förlora Gemma ** Även den här boken har jag sett fått höga betyg och visst, jag sträckläste även den här men tycker att den är lite väl tonårsaktig för min smak. Fast faktiskt, jag tror att den skulle kunna vara sann, tyvärr.

 

Läst 2005

Av violen - 15 mars 2019 22:30

Fossum, Karin : Mordet på Harriet Krohn ** För första gången har jag köpt en bok enbart på titeln........jag gillar ju egentligen inte Fossum och den här boken var väl sådär. Ska jag vara ärlig så hoppade jag lite på slutet t.o.m Den gör sig säkert väldigt bra som film däremot, eller TV serie om det kommer en sån. Men jag blev lurad av Namnet!!! :-)

 

Läst 2005

Av violen - 15 mars 2019 22:30

Eriksson Kjell: Prinsessan av Burundi ** Prinsessan av Burundi såg jag verkligen fram emot att läsa då den varit mycket omtalad, bästa deckare 2002 osv. Men då var det inte många bra deckare som skrevs det året måste jag säga. Jag skulle vilja säga att Eriksson vill beskriva klasskampen men lyckas inte....eller klasskampen och klasskampen, arbetaklassen kanske och hur en brottsling blir till men det blir liksom inte bra.

 

Läst 2005

Av violen - 14 mars 2019 23:45

Dirie, Waris : Smärtans barn*** Jag har läst de två andra böckerna av Waris och därför läste jag även den här. Intressant och upprörande, även om det är en fackbok skulle jag vilja säga. Könsstympning är fruktansvärt och det står en hel del om Sverige i den här boken också. Vill du bli upprörd så läs den, annars kan du läsa den för att få veta lite om sakernas tillstånd, nu här år 2005 i Sverige och över världen.

 

Läst 2005

Av violen - 14 mars 2019 23:45

DeWolf, Rose: De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör.**** Det här är en bok för alla och då menar jag alla....Men ska du läsa den, ta god tid på dig! Såvida du inte läser bara de misstag som passar bäst in på dig....För här hittar alla igen sig själv. Genom att svara på påståenden i början på boken kan man nämligen få en vink vad för slags person man är och sen får man goda råd för hur man ska göra för att, förhoppningsvis, må lite bättre. Något som jag gillade var att skaffa sig en försvarsadvokat! Har man som jag haft en åklagare på axeln sen tonåren, så behöver man nog en försvarsadvokat!! när åklagaren säger: varför gjorde du så och si och hur kunde du? då säger försvarsadvokaten, men stopp där, så här var det ju, då var det si och så för dig och det var ju inte konstigt att du handlade som du gjorde och så inser du att det faktiskt fanns förmildrande omständigheter även för dig! Jag brukar ju säga att välviljan är borta i samhället, men i det här fallet ser du på dig själv med största välvilja och tolkar allt till det bästa.....Låter bra eller hur? om du nu är en sån person alltså, vissa skulle behöva en åklagare istället för de äger visst bara försvarsadvokaten, dvs de som aldrig någonsin tycks göra nåt fel!!!! men de har säkert inte höga poäng på frågan som rör just det heller (såvida man är ärlig och är man inte det är det ingen mening att läsa boken!!)

 

Läst 2005

Av violen - 14 mars 2019 23:45

Coupland, Douglas : Hej Nostradamus *** Jag har ju börjat gilla Coupland väldigt mycket, mest för att han sätter fingret på nutiden på ett väldigt utmanande sätt. Den här boken var inget undantag men den nådde liksom inte ändå fram. Det är ju alltid ett bra grepp att låta människor komma till tals från sin egen synvinkel men jag undrar om inte Coupland gör upp med sin egen religiösa ungdom???? Jag vet inte hur dokumentär den här boken är, har nån massaker liknande bakgrund eller? men det är inte massakern som är det viktiga utan religionens (onda) makt över människor. Intressant iofs men det blev lite spekulativt efter ett tag....jag hade väntat mig mer av boken måste jag säga.......

Det finns 43 träffar på boken i Google. Kanske att jag skulle ha läst dem innan jag skrev här men jag kan inte låta någon tid gå till spillo för att tipsa om den här boken. Den är utgiven av En bok för alla och kostar 35 kr hos Bokus. Tro mig, det är den verkligen värd!!!! Signaturen karin har tydligen haft samma upplevelse som jag av boken..........och jag håller med henne: Läs den!!!!!
(Att den inte får fem fullt ut beror på att de litterära kvalitéerna inte riktigt håller måttet och att man ibland inte vet vad som är nu och då.........)


Läst 2005

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards