Senaste inläggen
Undset, Sigrid: Småflickor *** novell
Charmig är inget epitet jag brukar använda, men det är nog vad Undsets novell är, charmig men inte så mycket mer.
Småflickor växer upp och det går att ana sig till olika framtidsutsikter för dem båda..
Alla böcker jag läst 2021 i bokstavsordning efter författare. De med fet text sticker ut
bäst 2021 Cummins, Jeanine: Amerikansk jord ****
Andersson, Lena: Dottern ****
Baron, Elliot: Vi kommer med hjärta hem till dig ****
Batthyany, Sacha: Och vad har det med mig att göra? ***
Berg, Aase: En uppblåst liten fittas memoarer ***
Braithwaite,Oyinkan: Min syster, seriemördaren: ****
Bussi, Michel: Se dig aldrig om d
Laestadius, Ann-Helén: Stöld ****
Castillon, Claire: Om hon inte lever är jag död ***
Cline, Emma: Harvey ***
Cummins, Jeanine: Amerikansk jord ****
Dean, Abigail: Flicka A ***
DeLillo. Don: Tystnaden **
Eiriksdóttir, Kristin: Elin, diverse ****
Ekman, Kerstin: Löpa varg ****
Engberg, Martin: En enastående karriär ***
Engelv, Erik: Jag är inte död ***
Frankner, Josefine: Kristi bruds slav ***
Griffiths, Elly: Mordkonsulten d
Griffiths, Elly: Nattfalkarna d
Gurnah, Abdulrazak: Burar **** (novell)
Hadley, Tessa: Noveller ****
Hawkins, Paula: Ur förtärande eld
Helin, Ebba: Konsten att samla tårar **** novell
Highsmith, Patricia: Mings största kap **** novell
Hjorth, Vigdis: Är mor död ****
Indridason, Arnaldur: Flickan på bron
Jonsson, Mats: När vi var samer ****
Järvinen, Anna: dröm natten till idag ****
Kankimäki, Mia: Kvinnor jag tänker på om natten ****
Karam, Balsam: Singulariteten ***
Karason, Einar: Stormfåglar ****
Karlsson, Jonas: Nya människor i fel ordning ****
Kristof, Agota: i går ***
Kölén, Anna: Ingen kommer att tro dig ***
Lafon, Marie-Hélene: Min sons historia ****
Larsson, Åsa: Fädernas missgärningar
Lessing, Doris: Rufus**** novell
Levlin, Kurt: Det skrivs alldeles för få dikter om dig ****
Lindén, Axel: Tillstånd ****
Lodenius, Anna-Lena: En värmländsk Hitler ***
Lundberg, Andreas: Gerontion ****
Mann, Thomas: Järnvägsolyckan *** novell
Modiano Patrick: Osynligt bläck ****
Moström, Jonas: Den omänsklige d
Moström, Jonas: Kameleonten d
Moström, Jonas: Skytten d
Mukasonga, Scholastique: Madonnan vid Nilen ***
Offill, Jenny: Väder ****
Rijneveld, Marieke Lucas: Obehaget om kvällarna ****
Rogeman, Anneli: Mönstersamhället ***
Rose-Innes, Henrietta: Reservat **** novell
Ruge, Eugen: Metropol ****
Schulman, Ninni: Flickebarn nr 291 ****
Smedberg, Åke: Jag faller som en sten genom tiden genom livet ***
Smirnoff, Karin: Sockerormen ****
Stonex, Emma: Fyrvaktaren ***
Tawada, Yoko: Sändebudet ****
Tenreiro, Rui, Nedzus lyktor ***
Tokarczuk, Olga: En sann historia *** novell
Tremblay, Lise: Djur ****
Wahldén, Christina: Nämn inte de döda
Westman, Anton: Alla fyrar kring höstens långa kust *****
Zweigbergk, Helena von: Mitt liv som dront ***
Moström, Jonas: Den omänsklige d
Cline, Emma: Harvey ***
Griffiths, Elly: Nattfalkarna d
Mann, Thomas: Järnvägsolyckan *** novell
Tokarczuk, Olga: En sann historia *** novell
Bra: Deckarna av Moström och Griffiths ljudböcker som underlättade julstöket
Mindre bra: Cline, Emma: Harvey *** Inte alls det jag förväntat mig
Tokarczuk, Olga: En sann historia ***
Nobelpriset 2018 fick Tokarczuk. Och hennes "Styr din plog över de dödas ben" är helt suverän. Dessutom har jag läst
"Spel på många små trummor", en novellsamling.
Denna novell var dock lite tunn om jag jämför med de andra. Men den har ett budskap som är klart och tydligt, jag skulle vilja kalla det kulturskillnad med följder. Eller är det bara medmänsklighetens pris det handlar om.
Mann, Thomas: Järnvägsolyckan ***
Denna novell var inte direkt speciell till sitt innehåll, men gav ändå mersmak.
En längre text av Mann ger säkert en bättre historia men med samma flytande språk, som med bara antydningar visar på klasskillnader vid den tiden.
Jag vet inte om jag någonsin kommer till "Buddenbrooks" men "Döden i Venedig" blev genast intressantare att läsa.
Griffiths, Elly: Nattfalkarna
Som vanligt, en bra deckare, där mordhistorierna spelar en underordnad roll, men som trots det ägde en viss spänning.
Griffiths deckare går utmärkt att lyssna på, vilket jag gjort med de senaste. Och det beror nog på att de är så igenkännbara, personerna är som en familj som lever sitt liv i långsam takt framåt. Man märker det på att barnen växer.
Och nu går det inte att utesluta att det kommer en fortsättning, cliffhangern på slutet, wow! Vad händer...? Och hur blir det då egentligen?
Cline, Emma: Harvey ***
Harvey Weinsteins tankar handlar denna bok om. Precis som Flickorna av Cline, som handlade om Manson sekten, är den ett försök att skildra något inifrån, hur det kunde hända. Och under årens lopp har man kommit en bra bit på väg att förstå hur helt annorlunda sexförbrytare, pedofiler, sektledeare tänker. Som uttalade narcissister/psykopater är de fast i sina egna tankar och betraktar omgivningen som enbart tjänare åt dem själva.
Därför gav inte denna bok så mycket som jag hade hoppats, men den var ändå läsvärd. Dessutom var den kort, vilket inte är så vanligt, så det kanske kan vara ett tips till den som inte läser så mycket men ändå är intresserad av allt som har med Metoo att göra. Kanske borde den benämnas novell, funderar Aftonbladets kultursida. Och visst, nu när de säger det så är den mer skriven som en novell. Men innehållet äger romanens självklara respekt, den förmedlar ändå en sanning som en novell inte riktigt når upp till. Känner jag.
Moström, Jonas: Den omänsklige
Riktigt spännande. Och grym..
Unga kvinnor, våld och ordentligt polisarbete. En riktig deckare med andra ord.
Faktiskt klarar Moström fortfarande av att skriva en bra historia. Med lite allmänbildning, vad är Skvadern? Vem är Bengt Lindström? Ligger Alnön vid Sundsvall? Ligger Olof Palmes torg i Sundsvall? Gillar det.
Och som sagt, jag är imponerad av hur polisen lyckades lösa fallet. Som alltid.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se